Llet Nostra (Xavier Deulonder i Camins)

  • No sé pas si serà mai possible fer viatges al passat, però el cert és que, llegint les queixes de l’empresa Llet Nostra sobre les traves que es troba per poder comercialitzar els seus productes a la Catalunya Nord i a França en general, m’ha fet l’efecte d’estar fent un salt enrere en el temps, concretament a l’època en què per viatjar de Girona a Perpinyà o viceversa calia un passaport i un visat perquè, en cas contrari, hom es quedava aturat a la frontera.

VilaWeb

Redacció

28.02.2014 - 12:59

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Llet Nostra, marca líder al mercat català, que comercialitza la llet elaborada per 215 granges familiars, que representen el 30% del sector lacti de Catalunya, es troba amb dificultats per vendre el seu producte a la Catalunya Nord a causa, precisament, del bloqueig que exerceix França.   Com tots sabem, o, si més no, intuïm, aquest és un problema difícil de resoldre perquè, si el govern francès s’avingués a negociar i a dialogar, llavors ens trobaríem amb pagesos que es dedicarien a tombar camions a l’autopista, davant una actitud totalment passiva de les forces de seguretat que, ja ens ho podem figurar, tindrien ordre de no actuar o, simplement, d’evitar que la violència passés d’uns límits; vaja, com els bombers de l’Alemanya nazi que, si un escamot de les SS calava foc a una sinagoga, només es preocupaven d’evitar que les flames afectessin els edificis veïns. Per tant, malgrat la globalització i els acords de lliure circulació de la Unió Europea, França continua practicant polítiques proteccionistes.

Com sempre, aquesta pràctica proteccionista l’apliquen els partits tradicionals, que no volen perdre vots a les zones rurals, i, al seu torn, el Front Nacional proposa radicalitzar-la ja que, com sabem, en el seu programa hi figura la sortida de França de la UE, la restauració del franc i l’establiment de barreres aranzelàries.  Ignoro quines opinions té sobre el tema Jean-Luc Mélenchon, però ja me’n faig pagues de no esperar-ne res de bo.

Amb això, el que s’aconsegueix és que, en territori francès, es consumeixin els productes agrícoles francesos, sense preocupar-se mai de si aquests tenen, de debò, una qualitat i un preu millor que els de fora; de fet, podem sospitar que si els productes agrícoles francesos fossin realment competitius, llavors no necessitarien pas cap mena de protecció; al capdavall, distribuir els productes de Llet Nostra als supermercats no implica pas obligar la gent a comprar-los.  I així ens trobem amb un sistema que es defensa i legitima mitjançant arguments populistes, però que, en realitat, aboca la gent normal a consumir productes de mala qualitat, mentre que només són les elits les que poden permetre’s pagar el preu de productes d’importació els quals, a causa de la política proteccionista, sempre són més cars.

Per tant, si a la Catalunya Nord hom vol decidir lliurement quins productes cal consumir, cosa que significa tenir-ne en compte només la relació entre la qualitat i el preu, no queda més remei que trencar amb un estat disposat sempre a intervenir per impedir el normal funcionament de les lleis del mercat, el propòsit de les quals sempre és afavorir és qui ofereixen millor qualitat a més bon preu, és a dir, aplicar el principi que guanyi el millor. I vet ací un nou argument per organitzar una cadena humana per la independència que vagi des de Cervera de la Marenda fins a Salses.

Xavier Deulonder i Camins (Dl. 24 de febrer del 2014)
deulonder@hotmail.com

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem