10.12.2013 - 13:44
El multitudinari funeral de Nelson Mandela ha propiciat una imatge històrica, la salutació, amb encaixada de mans, entre el president dels EUA, Barack Obama, i el president de Cuba, Raúl Castro. Sembla que la situació hagi estat imprevista per a Obama, que ha pujat les escales de l’estadi fins al lloc que tenia assignat i el primer amb qui s’ha trobat ha estat Castro. Han intercanviat paraules breument i després Obama ha saludat la presidenta del Brasil, Dilma Roussef.
Sud-àfrica comença avui una setmana de dol nacional per la mort de Nelson Mandela, el passat 5 de desembre. Es faran actes commemoratius fins diumenge i, a més, tothom qui ho desitgi podrà acomiadar-se’n a través dels llibres de condol que hi ha per tot el país i a les ambaixades de tot el món.
El gran acte públic a d’avui a l’estadi Soccer City de Johannesburg ha servit perquè tothom qui ho vulgui pugui acomiadar-se de Mandela. És l’estadi on va fer l’última aparició pública l’any 2010, i és previst que hi assisteixin una setantena de caps d’estat i de govern.
Entre demà i demà passat s’instal·larà la capella ardent. Aquests dies, la despulla de Mandela recorrerà el tram entre l’Hospital Militar i el complex Union Buildings, en una ruta en què tothom podrà participar per fer de ‘guàrdia d’honor’.
El cos de Mandela serà traslladat dissabte a Pretòria, on el Congrés Nacional Africà li dirà l’últim adéu i, tot seguit, a la regió de l’Est del Cap. Allà una guàrdia d’honor militar rebrà el cos de Mandela i el portarà fins a l’aeroport de Mthatha, on serà transportat en un carro d’artilleria i una carrossa fins a casa seva, al poble de Qunu. Després d’una cerimònia tradicional de la tribu thembu, Mandela serà soterrat. Es complirà el seu desig de descansar al costat de la seva família.
Finalment, diumenge els actes commemoratius acabaran amb un funeral d’estat a Qunu. Hi assistiran el president, Jacob Zuma, la resta de membres del govern i caps d’estat i de govern de diversos països.

