Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  04.12.2013  06:00

Autor/s: Josep Casulleras Nualart

La misteriosa desaparició del dret de decidir en les notícies a Andorra

La informació sobre el suport a l'autodeterminació de Catalunya del ministre Jordi Cinca desapareix de diversos mitjans

Men?ame
 

El ministre portaveu del govern andorrà, Jordi Cinca, va declarar divendres a Catalunya Ràdio que donava suport al dret d'autodeterminació de Catalunya. Al cap de poca estona, la majoria de mitjans de comunicació andorrans se'n feien ressò. Ara, però, no hi ha manera de trobar la notícia enlloc: la referència al suport del dret de decidir dels catalans que va fer Cinca s'ha esfumat de la web. Els responsables dels principals mitjans, consultats per VilaWeb, addueixen qüestions tècniques per a explicar-ho i neguen pressions.

Aquestes són les declaracions que va fer Cinca a Catalunya Ràdio divendres:

A la redacció de VilaWeb vam rebre el correu d'un lector avisant que aquesta notícia havia desaparegut de gairebé tots els mitjans andorrans.

Vam voler-ho comprovar. Començàrem fent la cerca a Google pel titular que havia fet servir l'Agència de Notícies Andorrana en el teletip de divendres a les 11.15 i que va distribuir entre els abonats: 'El ministre portaveu es mostra a favor del dret a decidir.' En els resultats, apareixen indexades les notícies de diversos mitjans, però quan hi cliques per accedir-hi, s'obre una 'pàgina no trobada'. Això passa en el cas del Diari d'Andorra, el Bon Dia Andorra i el Fòrum.ad. Ara, en tots aquests mitjans es pot comprovar que la notícia va arribar a existir mirant la còpia en memòria cau que Google té de les pàgines indexades.

Això passava al Diari d'Andorra. La notícia desapareguda es pot consultar ací. Aquest rotatiu va publicar, a més, una altra notícia sobre declaracions que Cinca havia fet en l'entrevista amb Mònica Terribas: hi destacava les paraules del ministre portaveu preveient que el 2013 tancaria amb un PIB negatiu. Ara, en aquesta altra notícia cridava l'atenció un dels tres comentaris que hi havia, que feia referència justament a la declaració sobre el dret de decidir, per bé que en la notícia actual no n'hi ha cap referència. El comentari diu això: 'Ah si? Es mostra a favor del dret a decidir dels catalans? Doncs a Espanya fan amb el dret a decidir dels catalans el mateix que Andorra amb el dret a decidir de la gent amb més residència a Andorra que molts andorrans: prohibir-lo!' Això ens va estranyar, i vam comprovar com havia desat Google la còpia de la notícia en memòria cau: es podia veure que, just al final, hi havia un enllaç de notícies relacionades amb aquest titular: 'El ministre portaveu es mostra a favor del dret a decidir dels catalans'. Ara la notícia relacionada ja no hi és.

Fent la mateixa comprovació a Google, es veu que el diari Bon Dia també en va fer notícia, amb aquest mateix titular: 'El ministre portaveu es mostra a favor del dret a decidir dels catalans' (vegeu-la ací). Ara, però, la notícia ja no existeix; n'hi ha una altra, en canvi, amb declaracions de Cinca a Terribas sobre la previsió de PIB negatiu, sense cap referència a la defensa del dret d'autodeterminació.

A VilaWeb hem demanat a la direcció de tots dos diaris l'explicació sobre aquesta supressió de notícies i d'informació. Tant l'un com l'altre han negat cap mena de pressió per part del Govern d'Andorra i han adduït qüestions tècniques per a explicar que ara ja no es poguessin consultar.

Tot seguit vam voler escatir quina referència havia fet la ràdio i televisió públiques d'Andorra, Andorra Difusió, a les paraules de Cinca sobre el dret de decidir. La televisió té ara una notícia del divendres 29 de novembre amb unes declaracions del ministre portaveu sobre l'acord entre el comú de la Maçana i la banca, enregistrades per ells després de l'entrevista amb Terribas. El titular és aquest: 'Acord entre la Massana i els bancs pel deute de l'EMAP'. No s'hi fa referència a les declaracions sobre el dret de decidir. En una primera versió de la notícia sí que se'n parlava, tant en el text com en el vídeo, dient, al final de la informació, això: 'Jordi Cinca ha fet aquestes declaracions després de la intervenció al "Matí" de Catalunya Ràdio. Durant el programa Cinca s'ha mostrat a favor del dret a decidir dels catalans, tot i que no s'ha volgut pronunciar sobre el fons de la qüestió. Ha dit a més que respectarà allò que Catalunya decideixi.'

En l'informatiu del migdia, doncs, Andorra Difusió va fer un afegit sobre les paraules de Cinca defensant el dret de decidir en la notícia sobre l'acord entre la Maçana i els bancs; en el del vespre, després de les modificacions fetes habitualment a les notícies entre una edició i una altra, ja no s'hi va incloure.

L'alè del govern espanyol

El govern andorrà ha estat sempre molt prudent a l'hora de fer valoracions sobre el procés català. El cap de govern, Antoni Martí, va dir fa poc que no faria cap declaració en favor de la independència de Catalunya, i remarcava que Andorra tenia unes bones relacions tant amb Espanya com amb Catalunya. Aquesta prudència s'escau en un moment en què coincideixen, per una banda, uns dies decisius del procés català i, d'una altra, la negociació entre l'executiu andorrà i l'estat espanyol sobre el conveni de doble imposició. Un conveni que Andorra ja ha signat amb l'estat francès.

Per part del govern andorrà, les declaracions sobre el procés sobiranista català que més s'han allunyat d'aquesta prudència imposada són justament les que va fer Cinca en l'entrevista a Catalunya Ràdio de divendres.

D'una altra banda, és prou sabut amb quina contundència actua el govern espanyol, i concretament el ministre d'Afers Estrangers, José Manuel García Margallo, en relació amb representants de governs d'estats europeus que es pronunciïn a favor del dret de decidir dels catalans; en foren una prova recent els casos de governants de Letònia i de Lituània.

Men?ame