Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dilluns  10.06.2013  06:00

Autor/s: Martí Crespo

Fairphone, el telèfon intel·ligent i just

Una ONG neerlandesa vol fabricar enguany un mòbil que prioritza les persones i el medi · El jove mallorquí Miquel Ballester hi treballa i explica la seva experiència

Men?ame
 

Cada any algunes organitzacions no governamentals aprofiten l'atenció mediàtica del Mobile World Congress (MWC) de Barcelona per denunciar la implicació d'aquesta indústria, més intensa o no tant, en l'origen de conflictes armats a l'Àfrica o en les dures condicions laborals d'empreses subcontractades pel sector a l'Àsia. Fa tres anys, per exemple, es va activar als Països Baixos una d'aquestes campanyes de conscienciació, però ben aviat va optar per una via tan inexplorada com innovadora: deixar de manifestar-se fora del MWC i entrar-hi per mirar de construir un 'fairphone', un mòbil just.

'Fairphone va néixer com una campanya de conscienciació sobre alguns abusos originats per la indústria del mòbil, però sempre vam tenir present la idea de desenvolupar un producte, un telèfon, nosaltres mateixos.' Ho explica el mallorquí Miquel Ballester (Palma, 1983), un dels vuit treballadors: hi va entrar fa quasi dos anys per acabar el projecte de final de carrera del màster en disseny estratègic i tecnologies per al desenvolupament sostenible que feia a Amsterdam, i ara n'és el cap de productes estratègics. Perquè l'aparell sigui intel·ligent i just, detalla, hi han de confluir cinc grans valors: bones condicions laborals en la fabricació, absència de materials conflictius, cicle de vida net, tecnologia oberta i lliure i molta transparència.

Per a fabricar un mòbil, es van adonar a Fairphone, l'estructura d'ONG no era la millor opció. Per això han evolucionat cap a una empresa social: 'Les coses canvien molt si ets una empresa, perquè deixes de ser una ONG que denuncia coses i passes a ésser un client. I com a client, encara que sigui de baixa escala, ja pots imposar uns certs requeriments, fer les coses d'una certa manera. Per nosaltres, fabricar-nos el mòbil és fer una eina, una eina per a trobar els mateixos problemes amb què topen les altres empreses i veure si podem prioritzar els nostres valors socials en tot aquest procés i servir d'exemple al sector.'

Ja com a empresa social, Fairphone encara l'any 2013 amb l'objectiu de materialitzar aquest mòbil just. Ja té la companyia xinesa A'Hong (sotmesa a una auditoria social) preparada per a fabricar-ne les primeres vint mil unitats i, gràcies a una campanya de pre-comandes aquest maig i juny, ja s'han aplegat els diners necessaris per a activar-ne la producció. Si no hi ha entrebancs, doncs, Ballester confia que a la tardor arribaran els primers 'fairphones' al mercat europeu, l'únic on de moment es treballa. El preu és de 325 euros, que es desglossarà a la web amb tot luxe de detalls seguint el criteri de transparència: quant s'ha gastat en màrqueting, quant en viatges a la Xina, quant en components i materials... 'Creiem que ésser radicalment transparents té un valor per a certa gent i és aquesta gent que nosaltres mirem de trobar.'

Ballester comenta un altre exercici de transparència: 'Una de les primeres coses que volem fer abans de l'estiu és desmuntar el telèfon, mostrar-ne les peces i començar a investigar on són les substàncies perilloses en l'electrònica, en general, i al nostre mòbil, en particular. Per nosaltres és complicat, de vegades, de saber on són aquests components i per això volem obrir un procés col·laboratiu amb la gent de la nostra comunitat. Sé que el nostre mòbil complirà tota la legislació europea, és clar, però també sé que hi ha moltes substàncies que no apareixen a la regulació de la UE i ho vull mirar: per exemple, si els cables que fem servir contenen PVC o no. Volem ser molt honests amb tot allò que hi trobem.'

El procés de fabricació de Fairphone és tan transparent com obert, per a satisfer un sector de consumidors conscienciats i, alhora, per a conscienciar la indústria perquè sigui més responsable amb les persones i el medi. Una gran filosofia resumida en un breu lema: 'Compra un mòbil i engega un moviment!'

Men?ame