26.04.2013 - 19:52
Esquerra no avalarà una flexibilització del dèficit fins a l’1,2% del PIB en cas que aquesta sigui la xifra que finalment s’exigeixi a la Generalitat. El portaveu republicà a Madrid, Alfred Bosch, ha explicat, després d’escoltar el ministre d’Hisenda, que Esquerra prefereix continuar amb la pròrroga dels pressupostos abans que acceptar el nou objectiu de dèficit. ‘La minva de recursos que podria comportar una pròrroga no és tan diferent a la minva de recursos que representaria l’acceptació d’un sostre de l’1,2%’, ha apuntat Bosch, que ha assegurat que els republicans no seran ‘còmplices d’aquest disbarat, d’aquest desballestament de l’estat del benestar.’
‘Fins ara hem insistit en què es podia funcionar amb pressupostos prorrogats. No veiem perquè no es pot continuar funcionant d’aquesta manera’, ha assenyalat Bosch, que considera absolutament insuficient el nou objectiu de dèficit.
Bosch ha recordat, però, que el ministre d’Hisenda ha obert la porta a què els objectius no siguin simètrics entre totes les comunitats autònomes. Els republicans no avalaran de cap manera l’1,2%, ni tampoc l’1,5, segons que va explicar fa algunes setmanes el president d’ERC, Oriol Junqueras, i reclamen que, a més de modificar el sostre de dèficit també es tinguin en compte altres variables. Bosch n’ha citades algunes: ‘Els deutes que té el govern espanyol amb la Generalitat, com el fons de competitivitat, que ascendeix a 800 milions d’euros; els impostos de la banca i del medi ambient que vol crear Catalunya i als qual l’estat espanyol posa traves; i el dèficit fiscal català’. Segons Bosch, ‘no n’hi ha prou amb parlar de dèficit.
‘ Si finalment el govern espanyol obliga Catalunya a complir amb l’1,2% de sostre de dèficit, Bosch creu que es condemnarà el país a la ‘tragèdia grega.’ Segons els càlculs dels republicans, aquest objectiu de dèficit obligaria al Govern a retallar 3.800 milions d’euros, un 12% del pressupost. Una percentatge que Grècia no va retallar ni en el seu pitjor any de crisi. ‘No serem còmplices d’aquest disbarat’, ha insistit. Si finalment no s’acabessin aprovant uns pressupostos a Catalunya, Bosch s’ha mostrat convençut que el país podria continuar funcionant per preparar la consulta sobiranista.
És amb la independència de Catalunya que els republicans consideren que s’aconseguiria solucionar definitivament el problema de les finances catalanes. ‘Si els pressupostos no s’aproven hi ha altres maneres de continuar funcionant fins que el país decideixi què vol fer amb el seu futur’, ha reblat. Un cop assolida la independència, Catalunya podria dialogar directament amb les institucions europees, fet que, segons Bosch, permetria aconseguir objectius de dèficit molt més elevats en cas que fossin necessaris.

