Quins llibres recomanen les personalitats polítiques i culturals per Sant Jordi?

  • Artur Mas, els consellers, Junqueras, Navarro, Fernàndez, Màrius Serra, Muriel Casals, Isona Passola... confessen els llibres que regalaran

VilaWeb

ACN

20.04.2013 - 10:30

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Coincidint amb l’Any Espriu, nombroses personalitats polítiques, socials, econòmiques i culturals del país escolliran aquest Sant Jordi un llibre del poeta i dramaturg català. El president de la Generalitat, Artur Mas, o el conseller d’Interior, Ramon Espadaler, es decanten per aquesta opció. La nova novel·la sobre el 1714 d’Albert Sánchez Piñol també es troba entre les més populars i és el llibre que regalaran polítics, batlles i personalitats de la cultura. La novel·la de Pilar Rahola és l’opció de diversos consellers, que també tenen previst comprar l’epistolari entre Lluís Llach i Miquel Martí i Pol o les memòries de Lluís Foix. El procés sobiranista també es fa un lloc aquest Sant Jordi.

Coincidint amb l’Any Espriu, el president de la Generalitat, Artur Mas, recomana la nova biografia de Salvador Espriu ‘Espriu, transparent’ d’Agustí Pons, ‘Victus’ d’Albert Sánchez-Piñol i la novel·la de la periodista Pilar Rahola ‘El carrer de l’embut’. Mas també recomana els llibres que s’han publicat darrerament sobre el procés sobiranista. Entre d’altres, cita Quatre vies per a la independència. Estònia, Letònia, Eslovàquia i Eslovènia’ de Martí Anglada, ‘Camí sense retorn’ de Tian Riba i ‘Manual sobre la independència’ de Dolors Feliu.

La presidenta del Parlament, Núria De Gispert, regalarà el llibre ‘Pujol Catalunya. El consell de guerra a Jordi Pujol’, d’Enric Canals, el Premi Gordó de Periodisme d’Investigació i Reporterisme i es comprarà l’últim llibre de Lluís Llach, ‘Estimat Miquel’.

La vicepresidenta del Govern i consellera de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega, comprarà ‘Creixen malgrat tot les tulipes’, de Sònia Moll.

Quant als consellers, hi ha opcions diverses però totes d’autors catalans. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, comprarà ‘Temps d’innocència’ de Carme Riera. El conseller de Justícia, Germà Gordó, i el de Salut, Boi Ruiz, es decanten per la mateixa opció: la novel·la de Pilar Rahola. ‘El carrer de l’embut’. ‘Una dona d’aigua’ de Núria Esponellà és l’opció de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau.

El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, optarà per a la seva dona una reedició de l’obra d’Espriu, coincidint amb el centenari del seu naixement. La consellera de Benestar Social, Neus Munté, té previst regalar ‘El dia que Catalunya va dir prou’, de Pere Martí, que detalla uns dies i protagonistes clau per al futur del país. Així mateix, li agradaria que li regalessin l’última novel·la de Màrius Serra, guardonada amb el Premi Sant Jordi, ‘Plans de futur’, que tracta de l’esperança a partir de la vida del matemàtic de Figueres Ferran Sunyer, afectat per una tetraplègia.

Finalment, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, escull ‘Espiritualitat, el camí de la Vida’, de Raimon Panikkar; el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, opta pel Premi Godó ‘Pujol Catalunya. El consell de guerra a Pujol’ d’Enric Canals i el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, comprarà les memòries de Lluís Foix, ‘La marinada sempre arriba’.

Assajos, poemes i contes per als líders dels partits

Aquest Sant Jordi, el vicesecretari general de coordinació institucional de CDC, Lluís Corominas, es decantarà per la poesia amb l’obra ‘Es perd el senyal’ de Joan Margarit. El president del comitè de govern d’UDC i secretari general de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida escollirà ‘Cartes des de la presó’ de Manuel Carrasco i Formiguera, coincidint amb el 75è aniversari del seu afusellament.

El president d’ERC, Oriol Junqueras, va ser pare fa cinc mesos i, per aquest motiu, durant la diada comprarà el recull de contes ‘Somiacontes’ de Carmen Gil, per al seu fill Lluc.

‘Breve historia de la ética’ de Victòria Camps és el llibre escollit per Pere Navarro, el primer secretari del PSC. La líder del PPC es decanta per una opció més política: ‘Adolfo Suarez. El presidente inesperado de la transicion’, del periodista Manuel Campo Vidal.

El president d’ICV, Joan Herrera, comprarà ‘El futuro es un pais extraño’ de Josep Fontana, una reflexió sobre la crisi social del segle XXI. La presidenta de la mateixa formació, Dolors Camats, opta per ‘De l’Estatut a l’autodeterminació’, del diputat d’ICV-EUiA Jaume Bosch.

‘El Atlas de las nubes’ de David Mitchell és el llibre escollit per Albert Rivera per aquest Sant Jordi, mentre que el líder de la CUP, David Fernández, preveu adquirir ‘Som moros en la boira?’ de Joseba Sarrionandia.

Sánchez Piñol, Llach o Maalouf pels alcaldes

El batlle de Barcelona, Xavier Trias, té previst comprar l’epistolari ‘Estimat Miquel’ de Lluís Llach. El de Girona, Carles Puigdemont, es decantarà aquesta diada per l’última proposta de Narcís-Jordi Aragó, que reviu les argúcies i les derrotes de la premsa de resistència a través de l’experiència del setmanari gironí en el llibre de memòries ‘Periodisme sota sospita’.

‘Els desorientats’ d’Amin Maalouf és l’opció del batlle de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros per aquest Sant Jordi, mentre que el batlle de Tortosa, Ferran Bel, regalarà ‘Victus’ d’Albert Sánchez Piñol.

Novel·la i assajos pel sector cultural

Els dos xefs triestrellats de Catalunya opten per comprar llibres d’autors catalans. Així, Carme Ruscalleda regalarà ‘Condició de mare’ de Carme Parras i Joan Roca ha escollit un autor gironí, Josep Maria Fonalleras, amb l’obra ‘Climent’.

Per la seva banda, l’escriptor Màrius Serra, guardonat amb Premi Sant Jordi, adquirirà ‘El anarquista que se llamaba como yo’ de Pablo Martín Sànchez, mentre que el Premi Pla d’aquest any, Genís Sinca, es decantarà per l’última novel·la de John Irving, ‘En una sola persona’, la mateixa opció per la qual es decanta el director del TNC, Sergi Belbel. Maite Carranza escollirà ‘Bioko’ de Marc Pastor i el director teatral Oriol Broggi comprarà el llibre ‘Caligrafia de los sueños’ de Juan Marsé. Salvador Sunyer, director del Temporada Alta, adquirirà l’últim llibre dels germans Roca, ‘El celler de Can Roca’, on repassen secrets i rebel·lacions.

El Premi Mercè Rodoreda 2012 ‘El parèntesi mes llarg’ de Tina Vallès és l’aposta de la presidenta d’Òmnium Cultural, Muriel Casals, mentre que el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2013, Josep Maria Benet i Jornet, comprarà ‘Emma’ de Maria Barbal, que recull el cas dels tres joves que van cremar una indigent en un caixer.

La nova presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Isona Passola, es comprarà el títol ‘De la primavera al paraíso. El amor, de los trovadores a Dante’ de Jaume Vallcorba. L’actor Pere Arquillué optarà per ‘Un jardín abandonado por los pájaros’ de Marcos Ordoñez, com l’escriptor gironí Josep Maria Fonalleras.

Finalment, per Sant Jordi, el publicista Lluís Bassat triarà ‘Una vida al caire de l’holocaust. Diàlegs amb un supervivent’ de Jaime Vándor mentre el polifacètic Miqui Puig regalarà ‘Telegraph Avenue’ de Michael Chabon.

Recomanem