Guia de prediccions i tendències del Mobile World Congress

  • Què hi presentaran els grans fabricants d'aparells mòbils? Quins seran els grans conceptes de la principal fira de mòbils?

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
24.02.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’ecosistema mòbil s’expandeix a un ritme vertiginós. La innovació constant, l’evolució de les tecnologies i l’esclat de les aplicacions capgiren regularment el sector de la telefonia i la mobilitat, tal com es reflecteix cada any, des del 2006, al Mobile World Congress (MWC) de Barcelona. Operadores, fabricants i desenvolupadors aprofiten la cita més important de l’any per a ensenyar les últimes novetats i insinuar les tendències del ‘nou horitzó mòbil’, el lema de la fira. Analitzem què se n’espera.

De fet, el creixement constant i imparable del Mobile World Congress (MWC) des de la primera edició l’ha convertit en la fira de referència del vivíssim segment lligat a la mobilitat. Tot i que és organitzat pel GSMA, l’associació internacional d’operadores de telefonia, són els grans fabricants d’aparells mòbils i les empreses de serveis i aplicacions que més s’hi deixen veure. El MWC, més enllà dels acords que tanquen les companyies telefòniques lluny de totes les mirades, ha esdevingut l’aparador mundial de les novetats i innovacions en el terreny de la mobilitat, fins al punt que alguns dels grans noms del sector ja veuen com un inconvenient de presentar-hi els productes estrella, enmig de tant de ‘brogit’ generat durant els cinc dies de fira.

A banda l’exemple habitual d’Apple, que per filosofia d’empresa organitza els propis llançaments i no sol participar en fires ni congressos de tercers, cal recordar que en algunes edicions del MWC el fabricant finlandès Nokia va mirar d’allunyar-se una mica de la voràgine del recinte de Montjuïc i presentar les novetats en un espai fora del programa oficial. Samsung, tal com va fer l’any passat, ha preferit de no presentar aquests dies a Barcelona l’esperat Galaxy S IV, conscient que no era el millor lloc per a captar tota l’atenció dels mitjans. I Google ha optat per rebaixar la presència al MWC 2013: el seu sistema operatiu mòbil Android, així, no disposarà de l’immens estand de l’any passat. Això sí, es planta a la fira com la plataforma amb més quota de mercat al món (75%), i a l’alça.

La tendència creixent de les grans companyies occidentals a presentar els seus productes emblemàtics en esdeveniments propis no minimitza el MWC com a gran aparador de novetats, atès que s’hi esperen anuncis importants en gammes intermèdies i, sobretot, presentacions destacades de les ascendents companyies xineses, com Huawei i ZTE, que volen aprofitar l’avinentesa i el ressò de la fira per a començar a espolsar-se l’etiqueta de simples productores de marques blanques.

Què s’hi pot anunciar?

Combinant visions d’experts, prediccions de mitjans especialitzats i anuncis oficials previs d’algunes de les companyies presents aquesta setmana a Barcelona, del MWC 2013 en podem esperar el següent:

Samsung. Com es deia anteriorment, enguany de la sud-coreana Samsung es parla més de què no presentarà a Barcelona que no pas de què hi anunciarà. Ja ha deixat clar que l’esperat Galaxy S IV passa de llarg del MWC, l’any passat amb el III. L’atenció, doncs, es trasllada a la línia de pissarretes, on sí que es presenta el Galaxy Note 8.0, amb vuit polzades, Android 4.2 Jelly Bean i dues versions: l’una amb wi-fi i l’altra amb 3G i wi-fi, per a poder competir directament amb l’iPad Mini i el ‘tablet’ Nexus 7 (vídeo).

LG. L’altre gran fabricant sud-coreà, LG, arriba a Barcelona amb la intenció d’ensenyar la segona generació de la sèrie Optimus L (L3II, L5II i L7II). Amb aquesta nova gamma pretén donar continuïtat a una primera generació de la qual s’han venut més de deu milions de terminals els deu primers mesos. Els nous terminals disposaran de pantalla IPS d’alta resolució i una ampliació de la capacitat de la bateria, com també l’opció de poder gestionar dues targetes SIM en un mateix aparell. L’Optimus L7II serà probablement el primer que es comercialitzarà.

Sony. La multinacional japonesa ja va aprofitar el saló CES de Las Vegas, al gener, per a llançar els seus últims models de telefonia i, per això, no s’esperen grans sorpreses per al MWC. El gran al·licient, doncs, és la possibilitat de jugar amb el nou Xperia Z, que es comença a comercialitzar aquests dies a Barcelona. L’any passat, Sony ja va seguir un patró semblant: va anunciar l’Xperia S a Las Vegas (gener), es va poder tocar a Barcelona (febrer) amb un parell de models de mides diferents (Xperia P i U), i es va posar a la venda posteriorment. Uns altres rumors apunten a la possibilitat de tocar, també, l’Xperia Tablet Z, que ja s’ha anunciat que arribarà a Europa el segon trimestre del 2013, després d’aterrar al mercat japonès. Incorpora Android Jelly Bean 4.1 com a sistema operatiu i una pantalla de 10,1 polzades i d’alta definició.

HTC. Els últims anys, la sensació deixada pel pas d’HTC per Barcelona ha estat desigual: així com al 2011 va decebre una mica anunciant-hi sols petites actualitzacions, l’any passat va sorprendre presentant-hi la sèrie de telèfons One (One V, One S i, sobretot, One X), tota una declaració d’intencions per a reforçar-se al mercat. La companyia taiwanesa sembla que segueix més la tendència del 2012 que no pas la de fa dos anys, atès que arriba a la fira amb el flamant HTC One (o M7) tot just acabat de presentar. En la línia marcada aquests últims temps pel sector, és un ‘phablet’ de cinc polzades, amb pantalla de 1.080 píxels i càmera de vuit megapíxels.

Asus. L’any passat, el MWC va anar molt bé per al fabricant taiwanès Asus, on va actualitzar la gamma de pissarretes Transformer amb un parell d’espectaculars models. Enguany, s’espera que el fabricant del Nexus 7 de Google hi anunciï algun aparell més barat, com una possible pissarreta amb Android per sota dels cent dòlars.

Nokia. L’únic fabricant de pes europeu, Nokia, no vol perdre més pistonada i arriba a Barcelona amb rumors insistents que hi presenti una actualització del Lumia 920 (Catwalk), amb carcassa d’alumini per a reduir pes i millors òptiques. I, és clar, amb el sistema Windows Phone 8, que també es podria estendre a alguns dispositius més de l’empresa nòrdica, com l’EOS i el Nokia Tablet. 

Blackberry. Amb un canvi de nom recent (de RIM a Blackberry) i amb el sistema BB 10 i els terminals Z10 acabats de presentar amb tota pompositat, el fabricant canadenc té ara la possibilitat de comprovar al MWC com acull el sector potser l’última carta que li queda per a mirar de redreçar-se econòmicament i mantenir quota de mercat, amenaçada cada vegada més per Windows.

 

Quines tendències s’imposaran?

Queda clar que el MWC és un aparador fantàstic per als fabricants de mòbils i pissarretes, encara que cada vegada s’hi facin menys presentacions estel·lars. Però la fira de Barcelona també és un magnífic espai per a ensumar tendències d’un sector que no para d’innovar. Tot seguit en destaquem unes quantes:

—’Phablets’. Molts analistes, a partir de les novetats que es presentaran a Barcelona, ja han batejat el congrés com el de la consolidació al mercat dels anomenats ‘phablets’ (híbrid en anglès de ‘phone’ i ‘tablet’; el Termcat proposa en català el neologisme ‘taulèfon’). Després de l’èxit de vendes del Galaxy Note II de Samsung, màxim exponent d’aquest segment, i de l’aposta posterior de molts fabricants (HTC, Huawei, LG, Sony, ZTE…) per aquests telèfons amb pantalla de més de cinc polzades, les perspectives són invariablement de creixement. La millor experiència de consum de continguts que ofereixen a l’usuari i l’allargament de la durada de les bateries, més grosses, en són un bon reclam.

Una derivació d’aquesta tendència a ampliar la mida de les pantalles dels mòbils és l’obsessió dels grans fabricants a tendir a resolucions d’alta definició. Les pantalles Full HD han entrat amb força.

NFC. Els organitzadors del MWC estan entestats, enguany, a demostrar les virtuts i utilitats de la tecnologia NFC (‘near field communication’; ‘comunicació de camp proper’, segons el Termcat), un sistema compatible amb els telèfons d’última generació que permet d’intercanviar informació entre dispositius solament acostant-los. Això significa, per exemple, que els usuaris poden utilitzar el mòbil com a moneder virtual per a fer pagaments o com a document d’identificació personal, dues possibilitats que els assistents al MWC poden experimentar aquests dies en uns quants espais del recinte de Gran Via i de la ciutat. La voluntat final és de fer veure les possibilitats que s’obren amb aquest projecte d’estàndard sense fils.

—Windows Phone 8. La nord-americana Microsoft és una de les empreses que més ha utilitzat el MWC com a aparador mundial. El 2010 va presentar-hi el Windows Phone 7; el 2011, hi va segellar l’acord amb Nokia, i l’any passat va anunciar-hi el Windows 8. Enguany no n’és cap excepció i, amb el mateix estand immens de sempre, espera eixamplar el nombre de mòbils i pissarretes que portin el seu potent sistema operatiu, més enllà del seu soci finlandès. I és que la companyia de Redmond té entre cella i cella consolidar-se com el tercer referent de la mobilitat, al costat d’Apple i Google, en detriment de la tocada BlackBerry.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any