Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  10.01.2013  11:00

Autor/s: Anna Prat i Meritxell Parramon

Més dietes i més sobrepès que mai

Els mestres de la cuina han canviat: s'ha passat de la transmissió cultural dels familiars als consells absoluts dels nutricionistes

Men?ame
 

Els maldecaps que tenen alguns joves (i no tan joves) a l’hora de posar-se davant dels fogons planteja una sèrie de dilemes. L’alimentació, com la gran majoria de fenòmens socials, es fonamenta en la transmissió cultural.

Les circumstàncies socials han provocat que en moltes famílies l’hàbit del menjar saludable i responsable quedi en un segon pla. Ada Parellada, xef del restaurant Semproniana molt activa als mitjans de comunicació, insisteix en la importància de reunir la família al voltant de la taula per fer una mateixa acció: menjar, beure i compartir. Per això aconsella que si no es disposa del temps suficient per fer un plat elaborat, com antigament feien les mares, no és una mala idea recórrer als plats precuinats. Això sí, tots a taula!

Cuinar per sobreviure

És un símptoma que comparteixen vàries generacions, concretament els homes i les dones entre 25 i 45 anys. Segons Ada Parellada, es tracta d’un col·lectiu en el que no se li ha transmès valors alimentaris de la mateixa manera que ho feien els nostres avis o besavis. Conseqüentment a les cases s’ha deixat de cuinar ja que les dones s’han inserit al món laboral, i la manca de temps s’ha fet cada vegada més evident.

La xef del Semproniana destaca les repercussions d’aquest canvi: obesitat, desordres alimentaris i pèrdua de patrimoni culinari. La cuina reporta una sèrie de costums, hàbits i valors de convivència que s’estan perdent.

sobrepes title=
easel.ly

Com pot ser que actualment hi hagi més dietes que mai però al mateix temps sigui l’època amb un major nombre de persones amb sobrepès? La resposta es troba en la pèrdua d’educació en alimentació i per tant, el menjar poc saludable. A tot això, se li ha de sumar el poc exercici que la majoria practica. Qui és el mestre ara? El nutricionista que parla de coses abstractes com calories o hidrats. Segons Ada Parellada, ha arribat el moment d’aprendre pautes culinàries bàsiques que “poc tenen a veure amb els hidrats i les proteïnes”. La vesant estètica no pot passar per davant de la salut.

Trucs per apropar-se a la cuina

1. Apunta’t a tallers de cuina. N’hi ha de bastant econòmics i resulten divertits! 

2. Adequa la cuina al teu nivell i inspira’t mentre t’endinses a la quantitat de blocs culinaris que hi ha a la xarxa. S’ha creat una autèntica comunitat entorn aquesta temàtica que no et pot passar per alt!

3. Cuina un mateix plat diverses vegades i després comparteix-lo amb els companys. Serà la manera de concretar les quantitats, millorar les tècniques i aconseguir resultats espectaculars!

4. Segueix recomanacions dels nutrients que has d’ingerir per aconseguir una alimentació responsable, però fuig de dietes estrictes i poc equilibrades! 

Una proposta de dinars saludables

Men?ame