Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Diumenge  11.11.2012  22:00

Autor/s: Amanda Gascó

Plurilingüisme, of course! Propaganda, no thanks!

Volem un plurilingüisme real i efectiu que no margine cap llengua

Men?ame
 

Enguany s’ha encetat el curs escolar de les retallades efectives de l’Administració a l’ensenyament públic, de qualitat i en valencià. Com a contestació, la comunitat educativa està adoptant mesures constructives per repuntar els greus atacs que està sofrint. Pares i mares, docents i estudiants estan posant fil a l’agulla per donar continuïtat a un sistema educatiu públic digne. Una escola participativa, sostenible i innovadora on els programes d’ensenyament en valencià són la clau per omplir les aules d’il·lusió i treball.



El plurilingüisme real és una de les grans reivindicacions que s’han posat sobre la taula. El Govern valencià ha aprovat un Decret de plurilingüisme que no arreplega les recomanacions bàsiques després d’una llarga negociació amb Escola Valenciana. Unes recomanacions avalades per les universitats públiques valencianes i tots els agents de la comunitat educativa que defensen l’ensenyament de qualitat com a dret bàsic per a l’alumnat.



Des d’Escola Valenciana, sempre s’ha transmés el missatge 'Sí al valencià, sí a les llengües'. Aquest lema es basa en el fet que cal formar valencians del segle XXI, que dominen les dues llengües oficials i una tercera llengua com l’anglés. Gent que tinga un domini lingüístic que els garantisca una formació òptima per al seu futur i per viure en un món global des d’una visió arrelada a la seua terra. És per això que la incorporació del plurilingüisme al nostre sistema educatiu és necessari, però un plurilingüisme real i efectiu que no margine cap llengua, que garantisca el coneixement igual del valencià i del castellà i que millore la competència lingüística en anglés.



Per a aconseguir-ho cal consultar els experts i, al País Valencià, els tenim a les Unitats per a l’Educació Plurilingüe de les universitats. És per això que Escola Valenciana duu treballant el plurilingüisme educatiu amb els especialistes en aquesta matèria des de fa uns anys. Del treball conjunt, es va crear un primer document que es va presentar a la Conselleria d’Educació ja fa dos cursos: L’escola valenciana. Un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu valencià.



Cal tindre en compte que durant més de vint-i cinc anys d’aplicació, els programes d’ensenyament en valencià i d’immersió lingüística han estat els que han donat els resultats òptims d’ensenyament de qualitat al nostre país. A més, han estat els impulsors de la normalització lingüística. El valencià ha aconseguit majors índex de normalitat gràcies a l’escola. Tanmateix, les diferents administracions valencianes no han potenciat l’establiment generalitzat d’aquests programes.



L’alumnat que ha estudiat en valencià domina les dues llengües oficials i qualsevol estudi sobre el tema sempre ha demostrat que com més llengües es dominen més avantatges es tenen per a aprendre’n altres.


La Conselleria d’Educació confon deliberadament la paraula plurilingüisme amb el concepte de propaganda. Ha aprovat un Decret que no té en compte el desequilibri social entre el castellà i el valencià, que dóna per fet que la nostra llengua està plenament normalitzada a tots els àmbits i que no destina recursos econòmics per a la formació del professorat i per a materials basats en el tractament integrat de llengües.



Fins ara, al sistema educatiu valencià hi havia tres programes d’ensenyament, dos d’ells són els bilingües (PEV i PIL) i l’altre, el popularment conegut com a línia en castellà (PIP). El Decret marca que a partir d’ara s’estableixen dos programes, el PPEV, plurilingüe en valencià i el PPEC, el plurilingüe en castellà. Desapareix, per tant, la immersió lingüística, el programa per excel·lència que garanteix l’aprenentatge del valencià per a alumnat no valencianoparlant.



Hi ha sis punts bàsics de desacord amb el Decret de la Conselleria: la catalogació lingüística dels llocs de treball; els programes d’ensenyament que es contemplen; l’àrea de Coneixement del Medi en el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Castellà; el Projecte Lingüístic del Centre; les llengües cooficials del País Valencià; la participació de les famílies en la tria dels programes.



Es pot consultar en: www.escolavalenciana.com. Mentre s’escriu aquest article encara no ha eixit cap normativa que marque línies de desenvolupament del Decret. La Comissió d’educació d’Escola Valenciana està treballant models de recomanacions per als centres per tal de conservar el màxim possible l’aprenentatge en valencià dins del nou marc normatiu perquè, tal com diu la dita, tota pedra fa paret.