Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  19.07.2012  12:50

Autor/s: Josep Casulleras Nualart

Expedientades per una revisora de TMB a qui demanaven que els parlés en català

'El català, el parlo, l'entenc, però no penso utilitzar-lo', els va etzibar

Men?ame
 

'El català, el parlo, l'entenc, però no penso utilitzar-lo'. Això va dir ahir a la tarda una revisora de TMB a Cristina Vilà i la seva filla, que li havien demanat que se'ls adrecés en català quan les multava per no haver comprat el tiquet corresponent de metro, a la sortida de l'estació de Diagonal, de la línia verda. Arran d'això hi va haver una discussió, i la revisora va acabar obrint-los un expedient per 'conducta incívica'. Avui han volgut denunciar el cas a VilaWeb.

Aquest és el relat dels fets, explicats per Cristina Vilà:

'Ens va passar ahir la tarda al metro. Vam tenir un problema amb la targeta de viatge, que era unipersonal i no ho sabíem. I de totes maneres totes dues vam poder passar amb el mateix títol. La va picar la meva filla, primer, i després jo. I la barrera es va alçar en tots dos casos. Quan vam sortir del metro, a la parada de Diagonal, ens vam trobar amb un control de revisors. Una revisora ens va dir que ens havia de multar amb cent euros, o bé cinquanta si pagàvem en el moment. Ens semblava estrany que la barrera s'alcés dues vegades, però igualment vam accedir a pagar els cinquanta euros. També li vam demanar què podíem fer per recórrer. En tot moment se'ns adreçava en castellà, i en un moment de la conversa la meva filla li va demanar si ens ho podia dir en català. La seva resposta va ser: 'El català el parlo, l'entenc, però no penso utilitzar-lo'. I ens vam quedar parades. El to era molt ofensiu'.

Vilà continua així el relat: 'Li vam dir que ens semblava molt malament, que  això no podia quedar així. 'Et torno a dir que el català l'entenc perfectament, el parlo i no penso utilizar-lo'. La meva filla va treure el mòbil i li va dir: 'Ara enregistrarem aquesta conversa i ho farem públic a tots els diaris que puguem, perquè sàpigues que ens sembla molt malament aquesta resposta. Ens sentim molt ofeses'. I la revisora ens va demanar el DNI, i ens va dir que ens posaria una multa per amenaces i enregistrament'. 

La filla ha dit a VilaWeb com se sentia: 'Va ser un moment d'impotència. Aquí sóc l'estrangera? Què passa? I a sobre ens posa una multa per amenaces?'.

'La meva filla li va donar les dades', explica Cristina Vilà. 'I jo li vaig dir a la revisora que si ens feia identificar, ella també s'havia d'identificar. Ens va respondre que no hi tenia cap obligació. I l'única cosa que tenim és el seu número de revisora, en el tiquet de la multa que acabàvem de pagar. En aquell moment va passar una parella de mossos d'esquadra, i vaig tenir la temptació de dir-los què ens passava. Però vaig veure que tenien una conversa molt animada entre ells, i en castellà. I vaig desistir, perquè vaig pensar que encara ho emmerdaríem més'.

Expedient per 'conducta incívica'

TMB ha informat a VilaWeb que no hi ha pas cap multa per amenaces; la revisora va obrir un expedient per conducta incívica, que s'ha tramès a la Generalitat, que és qui haurà d'acabar tramitant, si escau, la multa.

Les usuàries afectades diuen que la pensen recórrer quan els arribi, i volen expressar la indignació per haver viscut un episodi com aquest.

TMB ha contactat amb la filla per Twitter, a qui ha dit que podia presentar una queixa formal amb el formulari que hi ha en aquesta pàgina. La filla ha dit que presentaria la queixa.

Men?ame