Les tuneladores comencen a foradar el pas pirinenc de la MAT

  • Han de fer un túnel de 8,5 quilòmetres que ha d'unir l'Alt Empordà i el Rosselló

VilaWeb

Redacció

14.02.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Albera i Canigó són els noms de les dues tuneladores que obriran la foradada que unirà l’Alt Empordà i el Rosselló i per on ha de passar la línia de Molt Alta Tensió (MAT). Aquest túnel de 8,5, que comença a foradar-se avui, és una part de la línia d’interconneixó entre la substació de Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà) i Baixàs (a prop de Perpinyà), que farà 64,5 quilòmetres.

La construcció de les tuneladores, que va fer l’empresa alemanya Herrenknecht, va acabar-se a final de l’any passat. A mitjan desembre, el fabricant va entregar aquests enormes cucs de ferro de 308 metres als responsables de l’obra de la interconnexió de la MAT (el consorci Dragados-Eiffage TP i la societat Inelfe, integrada a parts iguals per Red Eléctrica i la seva homònima francesa RTE). El capçal de tall de la màquina té un diàmetre de quatre metres i una longitud d’onze metres i mig.

De moment, els operaris ja han excavat 40 metres de la galeria de la Jonquera que portarà els 400 kV a través dels Pirineus. A més, també han cimentat aquesta entrada, que serà el punt de partida de perforació de l’Albera. Les boques d’aquest túnel es troben a la Jonquera pel sud i a Montesquiu pel nord.

Fins a Santa Llogaia d’Àlguema, la línia de 400 kV serà aèria -és a dir, passarà per torres- i en corrent altern. Un cop s’endinsi cap al subsòl, però, s’haurà de convertir el corrent d’altern en continu -perquè sinó tant els costos de construcció com de manteniment es multiplicarien- i rebaixar-ne la tensió fins a 320 kV.

Al llarg de més de 50 quilòmetres del tram, el cablejat passarà soterrat a través d’una rasa de formigó. Al sud, la rasa es farà sota camins ja existents, que passen paral·lels a les dues grans infraestructures de l’Empordà (el TAV i l’autopista AP-7). Quan la MAT arribi al Pirineu, els 320 kV creuaran la muntanya mitjançant el túnel paral·lel al de l’alta velocitat.

Dels 8,5 quilòmetres de túnel, només 1,1 es trobaran a l’Alt Empordà i la resta, al Rosselló. La infraestructura tindrà un diàmetre de 3 metres i mig i ‘serà d’ús exclusiu per als cables de l’enllaç, ja que la instal·lació no s’utilitzarà per a altres serveis’, indica Inelfe, que s’encarrega de fer l’obra.

I hi afegeix: ‘A més, un cop entri en funcionament la interconnexió, el túnel es tancarà al trànsit de persones i tot el manteniment es realitzarà de forma mecanitzada’. La interconnexió elèctrica ha d’entrar en servei l’any 2014.

La interconnexió compta amb un pressupost de 700 milions d’euros i ha estat declarada projecte d’interès europeu. La Unió Europea en finança 225 milions d’euros dins el marc del programa EEPR (European Energy Program for Recovery). D’altra banda, Inelfe ha signat un acord amb el Banc Europeu d’Inversions (BEI) per rebre un préstec de 350 milions d’euros destinat a aquest projecte.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem