27.01.2012 - 06:00
El Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa (mNACTEC) brinda des de dimarts ‘L’enigma de l’ordinador‘, una exposició única de la història dels ordinadors, des de l’origen a l’esclat tecnològic actual. És un recorregut visual per més de 1.500 metres quadrats on hi ha 150 aparells informàtics i instruments matemàtics. La col·lecció, una de les més importants de tot Europa, té peces tan peculiars com una rèplica de l’Enigma, un aparell utilitzat durant la Segona Guerra Mundial per a descodificar els missatges nazis, o el primer Apple. L’exposició s’obre al públic després de quatre anys de recerca i es mantindrà fins el 2014.
L’exposició s’ha dissenyat amb la idea de ‘mantenir viva la història dels ordinadors’. Així ho ha explicat el comissari d’aquesta exposició, Joan Munt i Albareda, que ha indicat que la proposta compta amb prop de 500 aparells dels quals se n’han exposat 150. ‘O recollíem les peces més antigues ara o d’aquí a vint anys tothom es pensaria que la informàtica es va inventar amb els ordinadors personals’, comenta.
La mostra està dividida en deu àmbits i compta amb nombrosos elements interactius i audiovisuals. Parteix dels primers prototips d’ordinadors que es van construir durant la Segona Guerra Mundial i explica com posteriorment es van implantar comercialment als anys seixanta i com als anys vuitanta van aparèixer els primers aparells personals que amb l’arribada d’Internet van evolucionar fins l’actualitat en què s’han introduït els smartphone.
‘Parteix de la gènesi que foren els instruments de càlcul com l’àbac, l’astrolabi a les màquines mecàniques de calcular fins a l’actualitat’, comenta Munt i Albareda.
Entre els aparells més peculiars destaca una rèplica de l’Enigma, una màquina que es va utilitzar durant la Segona Guerra Mundial per descodificar els missatges alemanys. També hi ha un aparell dels anys 50 que es programava mitjançant cables, diversos exemplars de memòries de ferrita, les primeres que van aparèixer i que comptaven amb uns anells magnetitzats, o els primers PC que van dissenyar firmes com Apple, IBM o altres marques avui desaparegudes com Comodore.
La mostra també inclou una secció amb vuit jocs interactius que permeten al visitant conèixer a fons els components que han protagonitzar la història de la informàtica. Entre aquests s’hi troben l’abac, el xip, el transistor o el microprocesador.
Una exposició 2.0
L’exposició és completa amb una plataforma web que dóna accés a la versió 2.0. D’aquesta forma s’apropa la proposta al públic que no pot desplaçar-se fins el museu egarenc i alhora ofereix informació més detallada sobre aquesta temàtica.
Empreses com IBM, l’antiga Telesincro, Endesa, Nestlé o Renfe, entre moltes altres han cedit documentació, informació i material fotogràfic per a l’exposició. Schneider Electric, ha dissenyat i instal·lat, especialment per a aquesta mostra, un element interactiu robotitzat únic
El conseller de cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell, s’ha encarregat d’inaugurar aquesta exposició. Mascarell ha destacat la doble vessant de la mostra, que a banda d’oferir als visitants els elements físics que la conformen, també els permet reflexionar sobre els canvis que s’estan produint en la nostra societat. ‘Hem aconseguit emmagatzemar molta informació, cap generació de joves ha tingut tanta al seu abast’, ha comentat el conseller que ha indicat que el gran repte que hi ha darrera aquesta exposició és ‘com construir un ideari que ens permeti treure rendiment de tot el que hem aconseguit gràcies a la tècnica i a aquesta informació que avui disposem’.