Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  28.09.2011  21:31

Joan Amorós: 'Fer el corredor central vol dir llençar els diners de la manera més absurda'

El secretari general de Ferrmed troba inconcebible que en temps de crisi es pugui prioritzar una infrastructura poc competitiva

Men?ame
 

Aquest comunicat és preocupant, però és pura política. Fins i tot parla de reobrir Canfranc, una obra costosíssima, amb rampes de l'u per mil, un dels punts on és més car fer-hi passar trens. En el context de crisi, no és creïble. Tal com estan les coses, els trens només poden passar per la Jonquera i per Irun.

Perquè ens entenguem, si es construeix el corredor central voldrà dir que uns i altres s'han begut del tot el seny. Fer el corredor central vol dir llençar els diners de la manera més absurda. A ningú se li acudiria esmerçar tants esforços per a un corredor tan poc competitiu. Mira, de Madrid als Pirineus, d'una banda, i dels Pirineus a Madrid, de l'altra, no hi ha pràcticament res. No hi ha massa crítica. O la que hi ha no es pot comparar amb la que hi ha al corredor mediterrani, que és una connexió directa amb el mar i amb Àsia. I foradar els Pirineus és senzillament impossible amb la situació actual de l'economia europea. Això de què ambdós corredors són compatibles és fals. No ho són perquè no hi ha diners per construir-los tots dos i el del mediterrani claríssimament i objectivament més competitiu. A llarg termini ho podríem discutir, però a deu o quinze anys vista no hi ha discussió possible.

El que és més sorprenent és que França s'hi avingui. Abans del 2030 és impensable que els francesos es vulguin embrancar a tornar a foradar muntanyes. No oblidem que en aquests moments construeixen la línia Lió - Torí, que val un dineral.

Ara, en l'afany de voler aïllar Catalunya, ja hem vist que el govern espanyol és capaç de tot. I intentarà evitar per tots els mitjans que puguem restar competitivitat a Madrid. Però tothom ja sap que aparcar el corredor mediterrani seria incomprensible per mig món.

Em costaria molt, però molt, de creure que el corredor central passés per davant del del mediterrani. Ara, el que podria passar, i no ho descartem, és que el govern espanyol acabi apostant pel corredor mediterrani a mitges. És a dir, fent-lo poc competitiu. De quina manera? Mira, com que el corredor Madrid-Saragossa-Tarragona-Barcelona-Portbou existirà igualment, deixant de banda el País Valencià, el que provaran de fer és que el corredor mediterrani, sigui poc competitiu fent-lo passar en alguns trams per l'interior i no per la costa, saltant-se ports i nodes industrials. Sembla increïble, però podria ser. I en aquest sentit, és molt significativa la moció que es va aprovar al congrés dels diputats fa uns dies a favor del corredor mediterrani, amb el suport del PP i del PSOE i els partits catalans. Aquesta moció, a més de no excloure altres corredors, tenia una frase perillosa: no parlava del traçat del corredor seguint la costa, sinó que mencionava les províncies. I això és sospitós i podria voler dir, per exemple, que després d'Alacant o de Cartagena el corredor podria passar per l'interior seguint una vella línia. I fer passar el corredor, en algun tram, per l'interior, seria una altra bogeria, una bogeria més, per a mirar de no fer perdre competitivitat a Madrid.

Nosaltres no pararem de fer pressió. Ara més que mai. La decisió es prendrà el dia 19 i de moment tenim actes el dia 10 a Lleida, el 13 a Màlaga i el 18 a Lió. I el govern espanyol és qui ha de moure fitxa, perquè és dels pocs estats que encara no han fet arribar a la Comissió Europea les seves recomanacions.

 

Joan Amorós, secretari general de Ferrmed

(comentari recollit via telefònica per la redacció de VilaWeb)

Men?ame