Jordi Ferré: ‘Les vendes del llibre català baixen més que no les del castellà’

  • Ferré succeeix a Ernest Folch a la presidència de l'Associació d'Editors en Llengua Catalana

VilaWeb
M.S.
13.03.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El gerent de Cossetània, Jordi Ferré, ha assumit la presidència de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana (AELLC), en substitució d’Ernest Folch. Folch, que serà vocal de l’organisme, va posar el càrrec a disposició de la junta, després de deixar l’editorial Ara Llibres i la direcció de la plataforma digital 36L, per convertir-se en el nou director d’Ediciones B. Jordi Ferré explica a VilaWeb els seus objectius i les fites del sector.

Jordi Ferré va cofundar Cossetània Edicions el 1996 a Valls. I l’editorial fundà, ensems amb Bromera i Angle, la plataforma digital Edi.cat. Ferré era vice-president de l’AELLC, des que el desembre del 2009 es va elegir una nova junta, plural, que representava una bona part dels punts de vista dels editors catalans. Però el febrer proppassat hi hagué dos canvis a la junta: Ester Pujol, nova directora editorial del Grup 62, va substituir com a vocal Xavier Mallafrè, director general del Grup 62, nomenat fa poc president del Gremi d’Editors de Catalunya. I l’editora de la Magrana, Isabel Obiols, substituirà com a vocal Joaquim Palau, de RBA (grup propietari de la Magrana).

—Què us proposeu fer durant la vostra presidència a l’Associació d’Editors en Llengua Catalana?
—Continuar la línia de la presidència d’Ernest Folch. La qüestió és tenir més lectors en català i, per tant, anar a fons en les actuacions en aquest sentit i idear-ne de noves.

—Què preocupa el sector?
—Especialment, la situació de crisi econòmica i la baixada de vendes del llibre, que és més forta en el llibre català, que no roda tant com el llibre castellà al punt de venda. També preocupen les retallades dels ajuts institucionals a un sector que abans ja eren deficitaris.

—Com s’haurà de plantar cara a la crisi?
—Ens cal més informació sobre l’evolució de cada títol al punt de venda, dper tal de poder optimitzar les reedicions. També cal situar millor els llibres catalans als punts de venda. I ens cal millorar la promoció dels nostres llibres. Aquestes són algunes de les actuacions, però n’hi ha més.

—Com es poden guanyar lectors per a la literatura catalana?
—Augmentar el nombre de lectors en català és un objectiu que tota la societat catalana i totes les institucions han de tenir ben present. Necessitem millorar les xifres que ens diuen que, de cada cinc lectors de Catalunya, solament un llegeix en català. Això vol dir actuar des de l’escola, des dels punts de venda, des de les institucions, des de la societat civil i, és clar, des del món editorial. Cal ser conscients que la lectura en català es troba en inferioritat de condicions al nostre país i, per tant, per millorar-la cal una política de discriminació positiva.

—I com ha d’avançar el llibre electrònic en el mercat editorial?
—El llibre electrònic va penetrant en el mercat, però no d’una manera espectacular espectacular. Quant al llibre digital català, és important que els editors en català vagin digitalitzant el fons per augmentar l’oferta a mesura que augmenti el consum.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any