Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dissabte  02.10.2010  00:18

Calçots i castellers: icones turístiques de Catalunya

Són alguns dels 116 símbols que serviran per projectar Catalunya turísticament.

Men?ame
 

El projecte Icones Turístiques de Catalunya que recull i identifica més d’un centenar dels símbols i manifestacions més significatius de la identitat visual catalana

Els calçots, els castellers, el Sónar, Montserrat, o la Boqueria són alguns dels 116 símbols que integren el Catàleg d’Icones Turístiques de Catalunya. El conseller d’innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat del director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, van presentar, el passat divendres 1 d'octubre, el projecte de les 116 Icones Turístiques de Catalunya que recull i identifica més de mig miler dels símbols i manifestacions més significatius de la identitat visual catalana que poden ser útils per projectar Catalunya turísticament. Aquesta iniciativa es plasmarà en el Catàleg Icones de Catalunya que es començarà a distribuir el proper mes de novembre.

El conseller ha assenyalat que “ens trobem davant un treball inèdit que ha requerit d’un gran esforç de creativitat, imaginació i treball persistent”. També ha destacat la feina de país que representa aquesta iniciativa “amb aquesta feina al voltant de les icones, deixem una feina de país planificada”. Així mateix, el conseller Huguet ha apuntat que aquest projecte ”és una proposta d’infraestructura de país, al servei de la promoció internacional i turística, d’impuls de la creativitat artesanal i artística, una instrument de generació de negoci i de comerç”.

Durant l’acte el conseller Huguet ha assenyalat exemples de les 116 icones principals que integren aquest projecte: com els calçots, els castellers, el festival de música el Sónar, Montserrat, o la Boqueria. També des de la Nova Cançó, fins al correfoc, passant pel patrimoni romànic com el Pantocràtor de Taüll, la típica figura del Caganer, la Sagrada Família, el Canigó, el conegut quadre del pintor Casas i Pere Romeu en un tàndem, el panot de les quatre pastilles, o el Castell de Miravet, o la setrillera marquina, entre d’altres.

En aquest sentit el conseller ha destacat que “no hi ha dubte que el projecte és un projecte viu, i que en el futur haurà d’evolucionar, donat que el patrimoni del país és viu, la cultura i els pobles evolucionen, i les formes de representació simbòlica no resten al marge dels canvis”. A més també ha afegit que “estem convençuts de la utilitat d’aquest catàleg, que inspiri a totes les persones turísticament o emocionalment fidelitzades amb Catalunya i als professionals que s’esforcen i treballen per millorar l’activitat turística a casa nostra”.

El projecte Icones Turístiques de Catalunya

L’estudi d’Icones de Catalunya defineix les referències i elements del patrimoni tangible i intangible de Catalunya, que es consideren icones representatives, segons la seva capacitat d’expressió simbòlica, sempre des de la perspectiva turística.

Pel que fa a la classificació segons la seva naturalesa, hi ha icones tangibles (naturals o humanitzades), intangibles (vinculades a la tradició o contemporànies) i personatges (referents a personatges històrics, contemporanis o de ficció). Segons l’àmbit temàtic, el projecte classifica les icones en àmbits relacionats amb la cultura, arts i ciència; natura i territori; esports i esdeveniments. D’altra banda les Icones, per ser representatives del país, han estat concebudes a partir de la seva vinculació amb els productes i destinacions turístiques que singularitzen Catalunya com a destinació integral. D’aquesta manera hi ha una vinculació amb les 10 marques turístiques territorials i, alhora, es vincula amb els segments de demanda i productes turístics (familiar, vacacional, negocis; sol i platja, turisme rural, natura, gastronomia, salut i benestar, cultura, etc.)

El projecte assenyala que les icones s’associen a una sèrie de valors que cal transmetre als públics objectius dels mercats emissors com són: la identitat/origen, autenticitat/singularitat, cultura/patrimoni, tradició, Mediterraneïtat/cruïlla de cultures, qualitat, modernitat/innovació, contemporaneïtat, universalitat, i genialitat, entre d’altres. Van adreçades a turistes i visitants, tant autòctons com forans; a la ciutadania, en general, i a les institucions i empreses destinatàries de regals institucionals.

Aquestes icones es materialitzaran en diverses expressions tangibles, com línies de marxandatge de suport a la promoció turística, souvenirs, regals institucionals, artesania (com les Empremtes de Catalunya), material per a publicacions, guies, webs i fulleteria, i qualsevol article o producte que pugui ser d’interès per al consumidor.

Elaboració del catàleg d’Icones de Catalunya

Una icona és un signe que manté una versemblança amb una realitat determinada i que és fàcilment reconeguda a partir de la seva capacitat d’expressió simbòlica. Les icones es construeixen i evolucionen a partir de processos socials, culturals i científics. En aquest sentit, és tant important el criteri que marquen els cànons científics, artístics i culturals o les opinions dels experts a l’hora d’assenyalar i explicar l’excepcionalitat d’un element patrimonial o la singularitat d’un tret identitari, com també és important el reconeixement popular i l’acceptació per part de la comunitat com a símbol reconegut, valorat i apreciat.

En aquest projecte s’ha treballat per identificar els referents icònics que millor representen i singularitzen Catalunya des de la perspectiva turística, tant per la pròpia ciutadania com pels estrangers que visiten Catalunya. El catàleg d’icones identifica visual i conceptualment un univers d’elements i significats del patrimoni cultural, natural i social de Catalunya en sentit ampli, tan tangible com intangible, que defineixen Catalunya com a país, com a poble i com a destinació turística.



Men?ame