11.09.2010 - 06:00
‘En literatura l’ètica és important. No m’agrada D’escriure solament per estètica, no fa per a mi.’ Teresa Solana acaba de publicar ‘Negres tempestes‘ (III Premi Crims de Tinta, Edicions de la Magrana), novel·la negra sobre el debat de la memòria històrica. Solana se serveix d’una nova detectiva, la sots-inspectora Norma Forrester, i la seva curiosa família. Llegiu-ne el segon capítol íntegre (pdf).
Ella és doctora en antopologia que ha acabat al cos dels Mossos d’Esquadra. Com ha arriba a dedicar-se a investigar homicidis, al món de la criminologia, és una informació que Teresa Solana ja avisa que se sabrà en una altra novel·la d’aquesta sèrie, que ara comença.
Totes les dones de la família de la Norma Forrester porten noms d’heroïnes d’òperes. I el cognom, li ve d’un avi anglès, que va ser brigadista durant la guerra del 1936-39. ‘Aquesta novel·la vol ser un homenatge als brigadistes. A través de la protagonista, aporto una mirada crítica sobre la Transició. La història no es pot silenciar. Les ferides que no s’han tancat bé han provocat que ara passin coses que passen. Les víctimes tenen dret que els hi facin justícia. Em molesta molt la idea tan prodigada darrerament de que tots dos bàndols eren iguals. No.’
Teresa Solana és autora d’una altra sèrie, la que protagonitzen en Borja i l’Eduard, dos germans bessons, amb els títols: ‘Drecera al paradís’ i ‘Un crim imperfecte’, totes dues publicades a Edicions 62. El premi suposa encetar la col·laboració amb Edicions de la Magrana. ‘Aquest és un país molt de premis’, diu l’autora. ‘Un premi et dóna visibilitat. Això sense comptar els 20.000 euros que suposa el premi.’
Aquesta escriptora és una de les grans beneficiades de la Fira del Llibre de Frankfurt 2007. No para de viatjar promocionant els seus llibres: ‘He estat un mes i mig fent una gira per Austràlia presentant ‘Un crim imperfecte’, que ja s’ha traduït a l’anglès (‘A not so perfect crime‘, Bitter Lemon) i és a punt de sortir ‘Drecera al paradís’, que ja té emparaulat de presentar a Londres i Oxford. I més: aquests dies és a Màntua en un festival de literatura titulat ‘La passió pel delicte’. I també té previst viatjar a Montreal.