29.08.2010 - 06:00
Durant la setmana de festa major la localitat de Granollers es divideix en dos bàndols: els blancs i els blaus. Ambdues agrupacions es repten constantment a dur a terme tot tipus d’accions competitives per tal d’esdevenir els guanyadors de la festa. I això suposa que la majoria d’activitats lúdiques i culturals són organitzades per una o altra agrupació. A més, com a símbol distintiu, tothom vesteix durant aquests dies en funció del color de la colla a la que pertany.
Es tracta d’un model festiu modern molt singular, desenvolupat a la població després del franquisme. Al 1983 es van iniciar les fraternals competicions, que es remunten a un episodi viscut al segle XIX entre dos rajolers: un reptà a l’altre per veure qui podia fabricar més peces en un determinat temps. Al final la història se saldà celebrant un berenar popular i serví d’inspiració per dissenyar la festa major moderna de Granollers.
Ahir la majoria d’actes programats van ser de caràcter tradicional i tingueren lloc a la plaça de la Porxada, centre de la festa. Després de la tronada del migdia, a la una tingué lloc el concurs de llançament de rajoles organitzat pels blancs. A dos quarts de sis els gegants de la localitat sortiren en cercavila i a les sis tingué lloc la coneguda exhibició de bastoners, on hi preneren part colles d’arreu. A les nou del vespre hi va haver el correfoc amb la sortida del drac de Granollers i després, correaigua i nit golfa fins ben entrada la matinada.
Avui el dia comença amb jornada castellera, on els Xics de Granollers seran acompanyats per les colles castelleres de Barcelona i Terrassa. A dos quarts de dis de la tarda la plaça de la Porxada acollirà el ball de Donzelles, a càrrec de l’esbart dansaire de la vila. A partir de les sis de la tarda començarà el moment culminant de la festa, ja que es tracta de la reedició de l’acte que va donar lloc a la festa.
Una gentada acompanyarà en seguici als rajolers fins al Palau d’Esports, on se celebrarà la darrera i definitiva prova del repte. A més de competir per veure qui és capaç de fer més rajols, blanc i blaus també es desafien a veure qui anima més. A les nou del vespre tindrà lloc la revetlla de fi de festa amb un sopar de germanor que anirà seguit de la traca dels mil metres, que recorre els carrers del centre de la ciutat. Després del castell de focs de la pirotècnia Vulcano, a la mitjanit se sabrà el veredicte de la colla guanyadora. Enguany els blaus han presidit la festa, però, qui tindrà el privilegi l’any vinent?
Enllaços
Array