Notícies

Dilluns  10.05.2010  06:00

Potenciar l'Arc Mediterrani, una de les solucions a la crisi

VilaWeb TV entrevista els principals agents econòmics del país, que critiquen la deixadesa estatal sobre les infrastructures

Men?ame
 

El 24 de juny d'enguany el Consell de ministres de Transport de la Unió Europea es reunirà per a debatre les prioritats europees en l'àmbit de les infrastructures. I una de les que es demostra més urgent és el corredor mediterrani, un la via de comunicació reclamada des de fa molts anys. En aquest vídeo, les principals veus econòmiques del país, que es van reunir a València en un gran acte organitzat per l'Institut Ignasi Villalonga per a reivindicar aquest corredor una vegada més, expliquen els motius que fan de l'arc mediterrani una infrastructura imprescindible per a sortir de la crisi, tant per al nostre país com per al conjunt de l'economia europea (vegeu també la lectura del manifest al final de l'acte).

Tots els ponents de l'acte van apuntar que en el context de crisi actual, i tenint en compte que amb l'euro l'estat espanyol no pot decidir devaluar la moneda per a potenicar les exportacions i remuntar així la situació, cal per força lluitar contra la crisi amb altres estratègies que ajudin a millorar la competitivitat. I per a fer-ho, un corredor mediterrani amb les infrastructures adequades a la seva activitat econòmica es dibuixa novament com a 'instrument clau per a sortir de la crisi i per a encarar el futur'.

El refús històric de l'estat espanyol

L'estat espanyol ha refusat sistemàticament, l'última vegada a Brussel·les l'any 2003, d'invertir en les infrastructures d'aquest arc. Ha preferit, durant anys invertir, els fons europeus en un model radial que ara, amb la crisi, es demostra més equivocat que mai.

'Fa trenta-cinc anys que tenim la mateixa AP7, de la qual continuem pagant els peatges malgrat l'antiguitat, i les mateixes vies de tren, amb una única via entre Castelló i Tarragona i amb un canvi obligat d'ample de via a Cervera', explica Luís Rafecas, directiu de la planta de Ford a Almussafes. Per Rafecas, aquestes infrastructures limiten molt la producció. 'Ens fan perdre una competitivitat que no ens podem permetre', diu Rafecas que explica que els costos logístics per a transportar els vehicles fabricats al País Valencià cap a Europa 'es multipliquen i ja són més alts que els de mà d'obra, cosa que no passa amb altres fàbriques situades en punts amb bones infrastructures'.

Molts dels economistes i representants de les patronals van considerar a València que 'les polítiques que ha fet fins ara l'estat en infrastructures han estat irracionals i purament polítiques'. Confien, amb tot, que l'estat espanyol hagi canviat d'opinió i que en el debat europeu d'engyany defensi aquesta via, empès aquesta vegada per la situació de crisi.

La fàbrica és a Àsia i l'entrada dels productes es fa pel Mediterrani

L'auge productiu que ha viscut el continent asiàtic aquests darrers anys ha canviat les rutes comercials mundials i ha fet del Mediterrani el gran mar del comerç, en detriment de l'Atlàntic. Aquest fet, explica el president a Europa de l'Associació Internacinal de Ports, Santiago García-Milà, 'fa que per Europa també sigui molt important disposar d'infrastructures adequades a l'arc mediterrani'.

D'aquesta manera els vaixells de càrrega que entren pel canal de Suez s'estalviarien de fer la volta per Gibraltar per arribar al nord de França i al Regne Unit. 'L'arc mediterrani és fonamental per a encarar la demanda del segle XXI i en definitiva per a un model d'economia europea més rendible i també més sostenible; d'això ja se n'ha adonat pràcticament tothom i només cal que després d'anys de reivindicar-ho finalment s'hi posi fil a l'agulla'.

Men?ame