12.02.2010 - 13:30
Unnim serà la marca comercial de la Unió de Caixes d’Estalvis de Girona, Manlleu, Sabadell i Terrassa. El projecte de fusió, aprovat pels consells d’administració de les quatre entitats, està en la recta final de tramitació, amb la previsió que als propers dies el Banc d’Espanya aprovi el Pla d’Integració i la Comissió Europea doni el vist-i-plau definitiu perquè es puguin convocar les assembles generals extraordinàries.
La denominació comercial parteix del concepte “Unió” inclòs en el nom social expressat en el projecte d’Estatuts i en els registres i documentació oficial de constitució. Des de fa mesos, s’ha estat treballant en la creació de la marca comercial; un procés que va tenir una primera fase consistent en la convocatòria d’un concurs intern, a fi que els empleats de les quatre caixes poguessin fer les seves propostes de noms. La iniciativa va tenir una acollida satisfactòria per part de les plantilles, i es van presentar més de 9.000 noms, entre els quals ha sortit un guanyador.
Posteriorment, ha tingut lloc una segona fase, en què l’agència morillas, especialitzada en identitat de marca, ha dut a terme tot el procés de creació del nom i el del desenvolupament de la marca, que inclou el logotip, el símbol i el lema corporatiu, així com la seva posterior aplicació en els diferents suports.
D’un temps del verb “unir”, s’ha creat un substantiu, al qual se li ha donat personalitat pròpia i singularitat, sobretot amb la incorporació d’una doble ena (Unnim), que no solament vol projectar una imatge innovadora i moderna, sinó també un missatge simbòlic, mitjançant el grafisme de la doble “nn” i la “m”, que simbolitzen els ponts i el vincles que uneixen les quatre caixes, que uneixen voluntats, que uneixen persones, que uneixen projectes i territoris… La mateixa sonoritat que provoca la doble ena (consonant geminada) posa èmfasi especial en aquest punt. Per la seva part, la tipografia, amb formes suaus i arrodonides, té el propòsit de reflectir calidesa i proximitat.
El símbol s’ha format amb quatre formes orgàniques que recorden tant la “c” de les caixes com la “u” de la unió, i que partint dels colors corporatius originaris de cada caixa (vermell, verd, blau i taronja) s’integren i se sobreposen, formant un joc de colors dinàmic, modern, transparent i lluminós, amb una alta capacitat de ser recordat.
El “claim” o lema corporatiu, que acompanya el nom i el símbol, és “la caixa que suma”, una frase que reforça el nou concepte, i vol transmetre els valors de la unió en la nova caixa, que se sintetitzen en compromís, servei, proximitat, innovació i professionalitat. Aquests valors provenen de la cultura institucional de cadascuna de les caixes, en què la qualitat de servei, la màxima atenció a les persones i la iniciativa i la innovació són compromisos fonamentals.
El blanc és el color corporatiu
El color corporatiu és el blanc, que adquireix una gran importància i significació en la configuració del conjunt de la imatge corporativa. Aquest color és el que millor suporta la imatge gràfica i crea un fort contrast amb el negre del nom i els colors del símbol. En el món de l’arquitectura, el disseny i l’interiorisme, el blanc és de màxima modernitat, que destaca individualment i per si mateix, dins de la diversitat de colors en els carrers i en els entorns més propers o generals. Escriure negre sobre blanc té també un significat de transparència, de credibilitat, de claredat, i així es vol reflectir també en la imatge com a compromís de la nova caixa.
Model de territorialitat
Respecte a l’aplicació de la imatge en la retolació de la xarxa comercial, la nova marca reflecteix el model de territorialitat, entès com a xarxa de ciutats, que defineix el projecte de fusió; un model que es caracteritza per l’arrelament i el manteniment de la identitat de les caixes en els seus territoris d’origen.
D’aquesta manera, es mantindrà un equilibri entre la marca antiga i la nova, amb un disseny específic per a cada zona històrica: UnnimCaixaGirona, UnnimCaixaManlleu, UnnimCaixaSabadell i UnnimCaixaTerrassa. Per a les oficines de la resta de territoris d’actuació, que suposaran un 75% de la xarxa comercial, s’afegirà a la marca genèrica la paraula caixa, i la denominació serà UnnimCaixa. També s’han contemplat altres aplicacions, com UnnimEmpreses, que seria la imatge de les oficines especialitzades en el servei a l’empresa.