Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Diumenge  17.01.2010  06:00

Lleida ja té aeroport

S'ha inaugurat avui a migdia amb l'aterratge d'un vol especial provinent de Barcelona · Es podrà volar a Palma, París, Frankfurt i Milà

Men?ame
 

Avui s'ha inaugurat oficialment l'aeroport de Lleida-Alguaire. El president de la Generalitat, José Montilla, ha aterrat amb un centenar llarg de periodistes a les 12.28 a l'aeroport Lleida-Alguaire, després d'haver sobrevolat dues vegades l'aeroport. Es tractava d'un vol especial en un Airbus 320 provinent de Barcelona i noliejat per la companyia Vueling. L'aeroport Lleida-Alguiare és el primer dissenyat, construït i promogut per la Generalitat de Catalunya.

Des de Lleida-Alguaire treballaran dues companyies. Vueling volarà a Palma i París amb dos vols setmanals que sortiran el divendres i el diumenge. El primer vol regular de la companyia de baix preu serà el 5 de febrer, amb destinació a París. Ryanair, a partir del 2 d'abril, oferirà vols a Frankfurt-Hahn i Milà-Bèrgam. Ja es poden comprar els bitllets de totes dues companyies.

El primer avió que hi ha aterrat avui era pilotat per un comandant andorrà, Osward Foguet, i un copilot de Bellcaire d'Urgell, Marc Rosell. Cent seixanta periodistes s'han acreditat per seguir la inauguració que ha encapçalat el president de la Generalitat, José Montilla. 

L'estiu de 2007 van començar les obres de l'aeroport de Lleida-Alguaire, el primer impulsat pel govern, que és propietari de la infrastructura i que preveu la concessió de la gestió a una empresa privada a partir del segon semestre del 2010. L'aeroport és situat al terme municipal d'Alguaire (Segrià) i ocupa 367 hectàrees. La zona va ser elegida per la proximitat a la ciutat de Lleida i les bones comunicacions entre les futures autovies A-14 i A-22, però tot i així actualment encara està pendent solucionar l'accés des del camí de la Saira procedent de la localitat d'Almacelles. A més, es preveu que sigui el lloc de partida del futur Eix Transversal Ferroviari, que unirà Lleida amb Girona.

Com a la gran majoria d'obres públiques, el començament de la infrastructura va ser complicat perquè hi va haver conflictes entre l'administració i alguns propietaris dels terrenys respecte a les expropiacions. Així mateix, des del 2007 han estat diversos els anuncis dels polítics sobre les dates de posada en marxa. Això ha comportat que en un primer moment s'especulés amb la possibilitat que l'aeroport comencés a funcionar just al començament de la temporada d'esquí 2009-2010, però el retard en la inauguració ha comportat que ja es pensi més en les operacions comercials de la temporada vinent. I és que l'esquí i els esports d'aventura que ofereix el Pirineu són un dels grans atractius amb què es vol 'vendre' la infrastructura a escala internacional. En aquest sentit, l'Aran o i Andorra ja han mostrat interès per oferir importants campanyes comercials.

Malgrat tot, un dels projectes més ambiciosos, que era portar turistes anglesos amb vols xàrter fins a Alguaire per anar al Pirineu a esquiar, haurà d'esperar perquè l'aeroport no disposa d'un lloc transfronterer vigilat per la policia espanyola i, per tant, de moment només podrà volar amb països inclosos dins l'espai Shenguen, que són la majoria dels situats al continent europeu.

Característiques de l'aeroport

L'aeroport de Lleida-Alguaire, que ha rebut el codi internacional ILD (fa referència al nom de la ciutat a l'època romana: Ilerda) s'ha concebut per facilitar la interconnexió de les terres de Ponent amb els principals aeroports d'Europa i de l'Àfrica del nord. Pretén facilitar l'exportació de mercaderies, promoure desplaçaments turístics, donar suport a la internacionalització de les empreses catalanes i oferir als lleidatans agilitat en els seus viatges de llarga distància.

Tècnicament té capacitat per realitzar catorze operacions per hora amb una pista de 2.500 metres de distància i 61 metres d'amplada. Això permetrà l'operació d'aeronaus A320, B737 i A-321. Respecte de la terminal, es tracta d'un edifici amb una superfície de 4.000 metres quadrats i té una capacitat per a 400.000 passatgers. Així mateix, es preveu una capacitat operativa per al trànsit de 3.500 tones de mercaderies l'any. Hi ha quatre mostradors d'atenció i disposa de 120 places d'aparcament.

La torre de control té 23 metres d'alçada i 300 metres quadrats de superfície total. Disposa d'una plataforma d'estacionament d'aeronaus amb àrees per a l'aviació regional, general i esportiva. En global, l'àrea d'estacionament d'avions és de 30.600 metres quadrats amb capacitat per a vuit aparells. Malgrat tot, aquestes xifres es poden modificar sempre que la infrastructura, amb els anys, es consolidi i augmentin considerablement el nombre de passatgers i d'operacions comercials i de mercaderies. Això vol dir que als terrenys de l'aeroport hi ha prou espai per construir-hi una altra pista d'aterratge de les mateixes dimensions de l'actual i també per ampliar la terminal duplicant-ne els actuals metres quadrats.

L'Aeroport de Lleida-Alguaire ha comportat una inversió de més de 95 milions d'euros i, tal com ha passat amb els de Girona i Reus, l'objectiu principal és impulsar l'oferta turística de la zona a més de potenciar l'equilibri territorial i la dinamització econòmica de la demarcació i del país. El govern s'ha marcat com a objectiu per als deu anys vinents que l'aeroport pugui transportar uns 395.000 passatgers anuals, que connecti ciutats del país i capitals europees, que generi uns ingressos anuals d'uns 47 milions d'euros en aquesta àrea i que creï centenars de llocs de feina. El Pacte Nacional per les Infrestructures, signat l'octubre passat, també preveu la construcció d'un aeroport a la Seu d'Urgell i un altre a les terres de l'Ebre.

Men?ame