Montilla diu que el model de gestió del Prat no satisfà les necessitats del país

  • El govern espanyol en tindrà la majoria · La Cambra de Comerç de Barcelona demana que la gestió del Prat sigui individualitzada · Els governs valencià i balear reclamen el mateix tracte de 'singularitat'

VilaWeb
Redacció
12.01.2010 - 22:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El president de la Generalitat, José Montilla, ha avisat el ministre de Foment, José Blanco, que la seva proposta de gestió per a l’aeroport del Prat és ‘insuficient’ perquè ‘no satisfà les demandes i necessitats’ de Catalunya. Els partits catalans han reaccionat amb crítiques a la proposta espanyola del nou model de gestió de l’aeroport del Prat, que serà gestionat per una societat formada majoritàriament pel govern espanyol. La representació de la Generalitat, l’ajuntament i la Cambra de Comerç serà només del 49%. Les institucions catalanes tindran dret de veto en alguns ‘acords estratègics’, tot i que el ministre de Foment, José Blanco, no ha concretat quins. 

Tot i que Montilla ha reiterat que la proposta és un ‘punt de partida però no d’arribada’, alerta que el Govern continuarà negociant per obtenir un model que asseguri la gestió individualitzada i que garanteixi el pes dels sectors econòmics i polítics catalans. ‘Som tossuts i persistents’, ha afirmat el president del Govern.

Per al cap de l’oposició, Artur Mas, aquest dret de veto en qüestions concretes no dóna cap marge a la Generalitat per decidir el futur del Prat, atès que això només s’aconseguiria amb una majoria determinant. És per això que ha demanat al govern que no accepti la proposta. Mas també ha recordat que el parlament va aprovar, el nombre de 2007, una posició majoritària i determinant de la part catalana en el nou ens de gestió del Prat.

Però la consellera de Treball, Mar Serna, que ha actuat avui com a portaveu del govern, ha afirmat que la proposta de Blanco era ‘un bon punt de partida’, tot i que no tenia perquè ser també ‘el punt d’arribada’. 

El portaveu d’Esquerra, Joan Ridao, ha considerat que el model de Blanco ‘perpetua un model radial, centralista, unipolar, més imperial que no pas funcional’. És per això que ahir va instar el govern català i els agents econòmics a refusar el model de gestió aeroportuària perquè no garanteix una majoria determinant de la part catalana de, com a mínim, el 51% en l’òrgan de gestió ni tampoc la capacitat de veto de les decisions estratègiques. I el portaveu d’ICV, Joan Herrera, ha dit que el model de l’estat condemna el Prat a un paper ‘marginal’ respecte de Barajas.

Proposta de nou model de gestió aeroportuària

En la proposta de nou model de gestió aeroportuària a l’estat espanyol es confirma que se segregarà AENA en dues companyies per separar la navegació aèria de la gestió de la infraestructura. Per això es crearà una societat estatal, AENA Aeropuertos SA, que gestionarà tots els aeroports i en què es permetrà l’entrada de fins a un 30% de capital privat. Ara, ha dit que els aeroports de més ‘complexitat’, sense especificar quins, serien gestionats per una societat filial, també de titularitat estatal, on hi hauria la representació dels governs autonòmics, ajuntaments i cambres de comerç. Blanco ha dit que el govern espanyol hi tindria una representació majoritària, i més tard ha concretat: ‘Si parlem d’un consell d’administració de tretze persones, l’estat tindria set membres i la majoria qualificada’, formada per la part catalana, ‘s’establiria en dos terços i en nou membres’, segons Blanco, que ha tornat a refusar la ‘gestió autonòmica’ del model de gestió de l’aeroport del Prat.

Els governs balear i valencià reclamen el mateix tracte ‘singular’

El president balear, Francesc Antich, ha dit que l’aeroport de Son Sant Joan complia ‘tots els requisits’ per a ser considerat de gestió singular (aquells amb alt volum de passatgers i una especial complexitat en la gestió) i, per tant, per a ser gestionat a través d’una societat filial formada pel govern espanyol i institucions autonòmiques. Ho ha afirmat després de reunir-se amb el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, i el president de la Cambra de Comerç, Joan Gual. La mateixa reclamació va fer ahir la Generalitat valenciana, que vol ‘el mateix tracte que rep Catalunya’ en cas que el govern català hagi tancat ‘algun acord especial’. Així, reclamarà a Foment la gestió dels aeroports de Manises i l’Altet, segons que va dir ahir el conseller d’Infrastructures, Mario Flores, després de reunir-se amb el president francisco Camps, el vice-president Vicent Rambla i la consellera de Turisme, Belén Juste. Per al conseller Flores, si el govern espanyol posa com a condició per a la co-gestió la rendibilitat dels aeroports, el País Valencià estaria en inferioritat de condicions perquè les inversions han estat inferiors. En aquest sentit, es mostra convençut que els aeroports valencians ‘poden ser rendibles’ i per això ha demanat ‘una inversió similar’.

La Cambra de Comerç de Barcelona demana que la gestió del Prat sigui individualitzada

La Cambra de Comerç ha demanat aquest dimarts que la gestió de l’Aeroport del Prat sigui individualitzada i tingui plena autonomia de gestió. A més, considera que que totes les contraprestacions que percebi han de ser preus privats i no taxes i ha de tenir plena capacitat per expandir la seva àrea d’influència sense limitacions i la facultat de nomenar el director de l’aeroport. La Cambra recorda en un comunicat que treballa des de fa anys perquè Barcelona disposi d’un aeroport del primer nivell i que sigui un ‘hub’ internacional, i que sempre ha donat suport al posicionament de la Generalitat, així com actes de la societat civil, com el del IESE l’any 2007.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any