26.12.2009 - 06:00
Tetrateatre ha posat en marxa un any més la representació de l’obra ‘Pedra i Sang‘ a la Sala Capitular del Claustre del Monestir de Sant Cugat del Vallès. Pedra i Sang és una tragicomèdia de Josep M. Jaumà que adapta un fet històric real esdevingut la Nit de Nadal de l’any 1350 al monestir quan uns nobles de l’entorn capitanejats per Berenguer de Saltells van interrompre la missa del gall i van assassinar l’abat Biure clavant-li un punyal mentre celebrava l’ofici religiós. Aquest final de la vida de l’abat era la conseqüència inesperada de la disputa que Saltells i Biure mantenien per l’herència del pare del primer donada íntegrament a la comunitat del monestir. Cada any Sant Cugat reviu aquells dies amb la representació d’aquesta tragicomèdia musical.
En l’obra, dirigida per Dolors Vilarassau des de la primera representació, hi intervenen actors professionals com Joan Fàbregas, Xavier Serrat i Josep M. Jaumà mateix. La composició musical, de Joan Alavedra, es pot sentir també en el disc editat juntament amb el llibre de l’obra.
Reedició del llibre historiogràfic sobre els fets ‘Un Nadal tacat de sang’
Coincideix amb aquest desè aniversari de les representacions de Pedra i Sang la reedició del llibre d’investigació històrica més precís i extens sobre els fets ocorreguts l’any 1350. L’editorial Àmfora ha publicat una edició facsímil de l’obra de Salvador Cardús i Florensa titulada ‘Un Nadal tacat de sang’. El llibre investiga els fets i explica amb precisió els condicionants de context i els procediments propis de l’època. Existeix documentació molt interessant sobre el crim perquè va ser investigat per ordre del rei Pere III el Cerimoniós i es va celebrar un judici que va servir per identificar i condemnar els autors en absència seva, ja que mai més no se’ls va poder atrapar.