12.12.2009 - 06:00
Avui s’ha constituït la Plataforma de càrrecs electes municipals de les Illes Balears pel dret a decidir, una iniciativa que aposta per la celebració de consultes populars. ‘Volem aprofundir en la democràcia’, ha dit Andreu Caballero, promotor de la plataforma i regidor del Bloc a Inca en una entrevista amb VilaWeb. Per aconseguir-ho buscaran aprovar mocions als ajuntaments que instin al Govern de les Illes a elaborar una llei que reguli les consultes populars, i desenvolupar així un punt ‘important’ de l’Estatut del 2008. (Podeu llegir-ne el manifest de la plataforma).
A més de caballero, al grup promotor també hi ha Jaume Payeras regidor d’Entesa a Muro; Andreu Perelló, regidor d’Unió Mallorquina a Llubí; Joan Llodrà, regidor d’ERC a Manacor; Miquel Gelabert, regidor independent de Sineu; Margalida Tous, regidora d’Independents d’Artà i Catalina Gayà, regidora d’Assemblea per Sant Joan. ‘No descartem que es puguin fer consultes sobiranistes a les Illes Balears, però hem de tenir en compte que el nostre moment polític és diferent del que viu el Principat’, ha dit Caballero en l’entrevista que reproduïm a continuació.
Per què una plataforma de regidors a favor de les consultes populars a les Illes Balears?
És una manera d’articular un moviment ampli de regidors, els càrrecs electes que hem estat escollits pels ciutadans com els seus representants polítics en les institucions que els són més properes. És important que justament nosaltres tinguem clar que cal potenciar el dret dels ciutadans a decidir sobre el seu futur. Ha arribat l’hora que els pobles de les Illes Balears avancin amb fermesa cap al lliure exercici d’aquest dret.
Quins són els temes sobre els que voleu promoure les consultes?
Sobre tot allò que interessi o afecti als ciutadans. Creiem que és molt important que els ciutadans opinin sobre el seu futur i, per tant, qualsevol tema hauria de poder ser preguntat.
Sobre la independència, per exemple, tal i com s’està fent al Principat?
Per exemple. No descartem que es puguin fer consultes sobiranistes a les Illes Balears, però hem de tenir en compte que el nostre moment polític és diferent del que viu el Principat. L’Estatut de Catalunya que es va aprovar per referèndum es troba ara aturat al Tribunal Constitucional. Les consultes sobre la independència al Principat s’entenen com una resposta a aquesta situació.
Heu tingut algun contacte amb les entitats que estan promovent les consultes al Principat?
Sí, hem tingut contactes amb Decidim.cat i abans de finals d’any esperam tenir reunions de treball amb ells. També volem obrir un procés de diàleg i col·laboració amb càrrecs electes municipals del Principat, però sempre entenent que malgrat que els vincles culturals entre els dos territoris existeixen, les seves realitats polítiques són diferents.
De quina manera teniu previst aconseguir la celebració de les consultes populars?
El primer pas que volem fer és instar al Govern de les Illes a elaborar una llei que reguli les consultes populars. L’Ajuntament d’Inca ja ha aprovat una moció de suport a aquest projecte de llei, malgrat que el PP hi tingui majoria absoluta.
I com expliqueu que el PP hi hagi votat a favor?
Perquè, de fet, el nou Estatut de les Illes Balears aprovat el 2008 pel PP i el Partit Socialista de les Illes Balears (PSIB), ja parla de les consultes populars. El que estem fent ara és limitar-nos a demanar que es desenvolupi un punt que ja apareix a l’Estatut. Per tant, entenc que no hi hauria d’haver cap problema perquè s’aprovi a d’altres ajuntaments.
Però potser si que hi haurà l’oposició del PP i el PSIB per entrar a la plataforma de regidors…
Nosaltres també hem convidat regidors del PP i del PSOE a afegir-se a la plataforma, però no serà fins demà, quan fem l’acte constitutiu, que sabrem quina és la seva resposta. De moment, hi ha regidors d’ERC, el PSM, Entesta per Mallorca i Unió Mallorquina, a més de partits independents que s’han mostrat favorables a afegir-s’hi. Som una plataforma de regidors a títol individual i volem que sigui el màxim d’àmplia possible.
Suposo que això vol dir que també comptareu amb la societat civil…
Sí, exacte hem de buscar complicitats amb la societat civil perquè és molt important crear un moviment cívic. Els regidors posam les bases perquè després la societat civil promogui les consultes. De moment, hem trobat associacions i entitats disposades a implicar-s’hi. El futur és esperançador perquè hi ha predisposició en implicar-se en la promoció de les consultes.
No creieu que a les Illes Balears hi pot haver més gent contrària a la celebració de consultes que no pas al Principat?
De moment, estic molt tranquil perquè l’únic que estem proposant és un aprofundiment en la democràcia i no crec que hi pugui haver ningú que es mostri contrari a un procés com aquest.
Enllaços
Array
Array