Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  06.05.2009  06:00

VilaWeb TV: La primària s'examina en ple debat sobre el model d'educació

Educació fa una prova als seixanta-sis mil escolars de sisè del Principat · El text de la LEC tira endavant sense el suport d'ICV

Men?ame
 

Tots els escolars de sisè de primària del Principat (66.308) s'han examinat avui de matemàtiques, llengua i espanyol en una prova ideada pel departament d'Educació amb el propòsit d'obtenir detalls sobre el seu nivell acadèmic. Aquesta prova, juntament amb l'aprovació imminent de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), ha reobert el debat del model d'educació al país. En parlen en aquest vídeo escolars, mestres i representants del departament d'Educació.

Rosalina Caminal, mestra de sisè de primària, ha explicat a VilaWeb que la prova 'és vista, en general, en positiu' pels mestres, però ha dit que s'ha generat un cert 'estat de tensió i angoixa' a les escoles per la rapidesa amb què s'ha fet i la 'poca informació de què han disposat els centres'. Per Caminal, la prova no té aparentment res de dolent, però cal emmarcar-la en un context convuls al si del sistema educatiu català. 'Educació vol fer moltes coses amb poc temps i la feina ben feta no es fa a cuita corrents', ha dit.

Jaume Graells, director general d'Educació Bàsica i Batxillerat de la Generalitat, en canvi, ha explicat a VilaWeb que aquesta prova és 'necessària' per a conèixer les mancances de la primària i que si s'ha volgut fer amb rapidesa ha estat precisament perquè 'el país necessita canvis i cal actuar'. Per Graells, la prova 'ha de servir per identificar els punts clau sobre els quals cal incidir, tant per al departament com per a les mateixes escoles'. Graells també ha destacat que és una mesura 'de gran utilitat' perquè servirà per informar els pares, els quals rebran a casa un informe amb els resultat dels seus fills, i, en última instància, servirà per tenir més indicadors a l'hora d'aplicar la LEC.

Carme Sala, mestra de primària jubilada i formadora de mestres, opina, en la línia de Caminal, que 'cal evitar que el debat sobre l'educació en aquest país esdevingui una successió de forats tapats amb presses'. Sala ha explicat a VilaWeb que 'és evident que el model educatiu no funciona i que cal canviar-lo', però opina que el problema és 'estructural i de fons' i que no es resoldrà amb proves com la d'avui.

Fracàs escolar

Un 30,8% dels estudiants matriculats no va superar l'ESO l'any 2006 a Catalunya. És a dir, un de cada tres estudiants va abandonar els estudis o va repetir curs. Per Sala, 'aquesta xifra tan alta ens ha de fer reflexionar molt'. Les causes, ha dit, són molt diverses, però ha assegurat que no es pot atribuir aquesta dada únicament al fet migratori. 'Un dels grans fracassos del sistema educatiu del nostre país ha estat no saber fomentar l'interès per l'estudi'. Un dels motius: 'el model econòmic del nostre país ha reclamat durant molts anys professionals no necessàriament qualificats, sobretot en el sector turístic i de serveis en general'. Això però, 'ha de canviar, sobretot en el context de crisi econòmica actual', ha dit.

Caminal també constata que hi ha 'una falta de ganes i d'interès per part dels alumnes, més que no pas de capacitat.' Caminal demana, en aquest aspecte, la col·laboració de tota la societat i una reflexió general per a posar-hi remei.

'Una societat nova, un model nou'

'En primer lloc cal que tots plegats valorem més l'educació, que és la principal font de riquesa d'un país, i en segon lloc cal començar un procés de recerca real d'un nou model adaptat a la societat actual', ha dit Sala, que defineix aquesta societat com a 'molt nova, basada en la informació i el coneixement i condicionada per molts factors també nous, entre ells unes taxes d'immigració molt altes'.

Caminal comparteix aquesta visió i reitera que una qüestió com la immigració creixent a les aules 'no es pot esbandir amb debats i reflexions ràpides, sinó que cal dedicar-hi el temps que necessita, que no és pas poc'. Caminal ha dit, també, que per primera vegada els nens han d'encarar un nou repte: 'aprendre a gestionar al seu favor tota la informació de la qual disposen, perquè ara en tenen més que mai i és molt accessible'.

Informes PISA

La publicació d'estudis sobre la qualitat de l'educació com l'informe PISA, un document elaborat per l'OECD que situa el nostre país a la cua d'Europa. 'No es pot partir d'un punt de vista catastrofista per a analitzar l'educació', ha dit Graells, qui tot i no dubtar del valor i la validesa de l'informe, creu que cal 'relativitzar-lo molt'.

Per Caminal, 'no calen informes PISA per adonar-nos que no anem bé i que segur que hi ha moltes coses per millorar'. Sala adverteix, sobre aquest punt, del 'perill de comparar realitats que no es poden comparar, com la nostra i la de Corea o la de Finlàndia', dos dels països que presenten millors resultats i que sovint s'utilitzen com a models de referència. 'No es tracta de copiar models sinó de començar a analitzar d'una vegada bé i a fons la nostra realitat per a fer un model propi; ara, si no ens creiem que l'educació és l'actiu més important de la nostra societat, no ens en sortirem.'

EL TEXT DE LA LEC TIRA ENDAVANT SENSE EL SUPORT D'INICIATIVA

Després de tres mesos de negociacions, la ponència del parlament encarregada de debatre el projecte de llei de la LEC es va acabar ahir i és previst que demà es voti. Així, la LEC va quedar pactada ahir pel PSC, CiU i ERC, una nova majoria que deixa fora un dels socis de govern, ICV. La portaveu, Dolors Camats, va dir ahir que la seva formació no donaria suport a la llei perquè no era 'de país, ni de consens, ni del pacte nacional per l'educació'. la ponència del parlament encarregada de debatre el projecte de llei ha acabat avui la seva tasca. [+ article]

Men?ame