Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dissabte  31.01.2009  21:00

Satisfacció per la compra catalana d'Spanair

La compra fa resorgir les reclamacions per la gestió del Prat

Men?ame
 

Miquel Iceta, del PSC; Josep Maria Pelegrí, d'UDC; Joan Ridao, d'ERC; i l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ja han fet pública la seva satisfacció per la compra el 80'1% d'Spanair per part d'empresaris i institucions catalanes. Ridao ha dit que la compra era una bona notícia i que ara tocava descentralitzar AENA, fet que també ha reclamat Pelegrí, qui ha criticat la Generalitat perquè no estava a l'alçada dels empresaris del país.

Miquel Iceta, per la seva banda, ha felicitat l'alcalde Hereu pel paper en la negociació de la compra i Hereu l'ha qualificada de gran notícia. Hereu diu que l'aportació pública és per tan sols per donar suport al capital privat, però que l'aventura l'han de dirigir les empreses.

La compra s'ha fet a partir d'Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), societat recentment fundada per a agrupar els inversors catalans, i encapçalada per Turisme de Barcelona, Catalana d'Iniciatives, Fira de Barcelona i altres empresaris. L'operació suposa una ampliació de capital per un import de 100 milions d'euros. En les properes setmanes es determinarà la composició accionarial definitiva, segons han explicat fonts de la companyia. La companyia aèria era, fins ara, propietat de Scandinavian Airlines (SAS), que en conservarà el 19,9% i es farà càrrec del deute que acumulava Spanair, fet que li comportarà més de quatre-cents cinquanta milions d'euros de pèrdues.

D'aquesta manera, l'operació s'ha tancat abans del termini imposat per arribar a un acord, que finalitzava avui. El conseller delegat d'Star Alliance, a la qual pertany Spanair, Jaan Albrecht, hva explicar ahir que l'aliança treballarà 'en la millora contínua del 'hub'' de Barcelona i aprofitarà al màxim la nova terminal del Prat. 'Veiem Spanair com una aerolínia que treballarà de forma competitiva per a Espanya i, particularment, per a Barcelona', va dir.

Segons fonts de la companyia, la gestió operativa de la nova Spanair continuarà a càrrec del soci industrial (el grup SAS) mitjançant un pla de negoci acordat amb l'accionista majoritari, que nomenarà el consell d'administració, un president i un primer executiu de la companyia.

Per als propers dos anys, fins al 2011, la nova direcció d'Spanair s'ha proposat establir Barcelona com a plataforma de creixement futur, aprofitant el potencial de la nova T-Sud. Tot i això, les mateixes fonts han dit que l'operació no variarà els plans de l'expedient de regulació d'ocupació que s'està aplicant a 775 treballadors de la companyia ni tampoc a la reducció de les bases operatives de la companyia.

Deu milions de passatgers i 48 avions

La facturació de Spanair ha superat, l'any 2008, els mil milions d'euros, amb més de deu milions de passatgers transportats, 48 aeronaus i 2.665 empleats a temps complet. En l'actualitat, els vols regulars representen el 76% dels ingressos totals, els xàrter el 16% i el transport de càrrega el 8% restant.

La companyia SAS va adquirir a Teinver l'any 2003 part del capital fins al 74%. Quatre anys més tard, el 2007, aquesta participació es va incrementar fins al 100%.

Men?ame