09.10.2008 - 13:30
Aquest divendres a les 9 del vespre es presenta a la biblioteca Dos Rius de Torelló el llibre ‘Gegants i nans de Torelló. Cent anys de balls i de festa’. El llibre, que s’ha editat amb motiu del centenari de les primeres figures que va adquirir l’Ajuntament de Torelló, repassa la història dels gegants i capgrossos del municipi. En el mateix acte es preveu que es presenti també el CD ‘Gegants i nans de Torelló. Les músiques’ i els retallables dels gegants i dels capgrossos que ha creat Arnau Solà.Elisabet Soldevila, Natàlia Peix i Rosa Sayós són les autores de ‘Gegants i nans de Torelló. Cent anys de balls i de festa’, que s’ha elaborat a partir de la recerca documental i d’entrevistes a persones vinculades amb l’activitat gegantera a Torelló. El llibre ha estat editat per la Colla Gegantera de Torelló i també ha comptat amb la col·laboració de Guillem Rico, Núria Montanyà, Núria Júlia i Xavier Lozano. El disseny i la maquetació han anat a càrrec de Jordi Moreno.
El volum, que conté prop de 150 fotografies, està dividit en set capítols. Després d’una breu introducció històrica, el primer capítol explica la trajectòria de les figues a partir de les dues celebracions torellonenques a les quals han participat sempre, la Festa Major i l’Aplec de Rocaprevera, i detalla les restauracions que han garantit la seva continuïtat. El tercer capítol se centra en la música dels balls de gegants i capgrossos, el quart recull l’activitat que han mantingut les figures a banda de la Festa Major i la festa de Rocaprevera, i el cinquè està dedicat a les colles geganteres, és a dir, a les persones que s’han encarregat de fer ballar els gegants i els nans durant tots quests anys. En els dos darrers capítols hi podem trobar un apartat dedicat als altres gegants i capgrossos que hi ha al poble però que no són propietat municipal, així com les fitxes individuals de cadascuna de les figures que actualment té l’ajuntament: la parella de gegants, el Rei Moro de Mallorca i la Pubilla de Puigbacó, i els tretze capgrossos.
L’acte de presentació comptarà amb la presència de la regidora de Cultura de Torelló, Núria Güell, i de l’expert geganter Jan Grau, que també és autor del pròleg del llibre.
En el mateix acte està previst que es presenti també el CD ‘Gegants i nans de Torelló. Les músiques’ i els retallables dels gegants i dels capgrossos que ha creat Arnau Solà.