Notícies

Dilluns  13.08.2007  19:54

Fecsa-Endesa i REE es contradiuen sobre la culpabilitat de l'apagada de Barcelona

Els presidents de Fecsa-Endesa i REE aporten proves contradictòries · L'oposició lamenta el creuament d'acusacions sobre les causes de l'apagada

Men?ame
 

El president de Red Eléctrica Española, Luís Atienza, ha començat la compareixença a la Diputació Permanent del Parlament de Catalunya contradient la versió de Fecsa-Endesa segons la qual hi hagué dos curt-circuits a la substació de Collblanc. Atienza ha dit que n'hi hagué tres, i que les incidències a la xarxa elèctrica de les setmanes anteriors no van tenir cap relació amb la caiguda del cable de 110 quilovolts. El debat s'ha pogut seguir des de la web del Parlament.

Segons Atienza, la caiguda del cable només es pot imputar al dèficit de manteniment, atès que el cable malmès només suportavan el 60% de la càrrega màxima. Quant a l'origen de l'incendi de la substació de Maragall, Atienza no ha descartat que l'incendi es produís per causes alienes a la caiguda del cable de Can Jardí-Collblanc. El president de REE ha considerat que la caiguda del cable, per causes fortuïtes, va malmetre moltes línies, i ha lamentat la manca d'una xarxa prou tramada per poder reaccionar ràpidament a l'avaria de la substació de Maragall.

Atienza ha dit que en els darrers tres anys s'han multiplicat per cinc les inversions a Catalunya. I s'ha compromés a fer totes les inversions pendents en un termini màxim de divuit mesos sempre que es disposin de les autoritzacions pertinents. De les intervencions de l'oposició, destaca la de CiU, que ha adduït problemes en les inversions a Catalunya, i ha acusat REE de ser una rèplica del model d'AENA al Principat. ICV ha lamentat que el disseny de la xarxa de transport d'energia no és l'adequat i que totes dues organitzacions s'hagin creuat les acusacions sobre les causes de l'apagada.

Pizarro es vanta de les grans inversions i acusa REE

El president de Fecsa-Endesa, Manuel Pizarro, en canvi, ha replicat aquesta tarda les crítiques de manca d'inversió a Catalunya i de deficiència de la xarxa elèctrica. En la seva intervenció a la Diputació Permanent del Parlament, Pizarro ha dit que Catalunya és el territori de l'estat on la companyia inverteix més i que l'esforç inversor és 'molt elevat i proporcionat'. Sobre l'apagada del 23 de juliol, Pizarro ha culpat l'empresa Red Eléctrica Española (REE).

Pizarro ha negat que la línia Can Jardí - Collblanc, on va caure un cable de 110 quilovolts, estigués saturada o en mal estat, i ha responsabilitzat REE de la caiguda perquè, segons ha dit, en els últims mesos hi va haver un alt escalfament de la línia i moltes vibracions. Així mateix, segons Pizarro, la caiguda en sí només podia afectar quaranta mil abonats algunes hores i no tres-cents cinquanta mil durant tres dies.

També ha dit que l'incendi de la substació de Maragall no va tenir cap relació amb la caiguda del cable ni amb Fecsa-Endesa, ja que és una instal·lació de REE.

Explicacions del govern

Avui al matí han comparegut al Parlament els consellers d'Economia, Antoni Castells, i el d'Obres Públiques, Joaquim Nadal. Aquest últim ha admès que a Catalunya calen més i millors inversions perquè els col·lapses a les infrastructures són un problema estructural. Nadal ha dit que 'no s'ha invertit prou' però ha afegit que 'ara s'està invertint més que mai'.

Sobre l'aeroport, el titular d'Obres Públiques ha dit que el problema és de 'model de gestió i de marc competencial'; sobre els col·lapses a l'autopista AP-7, ha dit que es reunirà amb Acesa per a accelerar la construcció del tercer carril; i sobre la rodalia de Renfe, Nadal ha dit que el govern encara no hi té competències i per això no pot intervenir-hi. Per això, ha anunciat que demanarà al govern espanyol que la Generalitat s'integri en el nou Centre de Coordinació d'Operacions Ferroviàries que ha creat el ministeri de Foment per a supervisar els problemes de Barcelona.

Front comú

El conseller Antoni Castells ha intervingut per donar explicacions sobre la gestió de l'apagada elèctrica: ha insistit que el govern 'ha fet el que havia de fer' i ha tornat a deixar caure la responsabilitat sobre les empreses elèctriques. Castells ha emmarcat l'apagada en els dèficits de la xarxa elèctrica i ha dit que el problema del país són els anys i anys de dèficit de l'estat, dels d'un color i dels de l'altre. Davant d'aquesta situació, el conseller ha demanat fer un front comú entre tots els partits catalans.

El portaveu de CiU Felip Puig li ha replicat que el que cal és que el govern, governi. Segons Puig, Catalunya viu un període desgovern i de desafecció, en part per la subordinació de la Generalitat al PSOE.

I el portaveu d'Esquerra Joan Ridao ha posat l'accent en dues qüestions: ha exigit al govern que sigui 'dur i exigent' amb les empreses elèctriques i ha insistit en demanar la dimissió de la ministra de Foment espanyola.

Antoni Castells, en una rèplica, ha dit que aquest govern serà el més exigent que hi ha hagut mai a Catalunya, perquè hi ha el recolzament de l'estatut. I ha demanat que no es facin crides públiques a l'alarmisme.

Artur Mas, per la seva banda, ha dit que el govern català no ha estat a l'alçada de les circumstàncies, i que la ciutadania té un dèficit de confiança. Mas ha fet tres propostes al govern: un pla nacional d'infraestructures, que ja havia estat proposat al president, i que es podria aprovar durant el debat de política general; un impuls a les inversions a Catalunya, car l'estat espanyol està obligat a invertir-hi el que s'hi aporta, i un pla general que desbloqui la situació de l'aeroport del Prat.

El líder del PP a Catalunya, Daniel Cirera, ha demanat, en un dels seus torns de rèplica, la dimissió del conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal.

Més retards a Renfe

Els últims mesos, els problemes a la xarxa de Renfe també han tornat a demostrar les mancances de la infrastructura ferroviària. Sense anar més lluny, avui hi ha tornat a haver alguns retards a la línia C7 de la rodalia de Barcelona perquè, a causa de la caiguda d'un llamp, s'ha hagut de tallar el tram que va de Cerdanyola a Cerdanyola Universitat. Aquest tram s'ha cobert durant dues amb autobusos.

Men?ame