Volar s’ha tornat més perillós? Cinc preguntes i respostes clau

  • Les companyies aèries europees mantenen un nivell de seguretat molt alt, que no canvia perquè siguin de baix cost

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
24.03.2015 - 21:21

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’accident de l’Airbus de Germanwings als Alps ha tornat a suscitar un debat que reapareix cada vegada que passa una desgràcia: volar ha esdevingut perillós? No hi ha ni una sola raó per a pensar-ho. Us oferim, en forma de pregunta i resposta, els cinc arguments clau per a entendre-ho.

Germanwings és la branca de baix cost de Lufthansa. Les companyies de baix cost són més perilloses que no les altres?

No. De cap manera. La seguretat no depèn si la companyia és ‘low-cost’ o no, perquè la normativa europea de seguretat aèria és molt rigorosa i s’aplica de la mateixa manera a tota mena d’avions, vols i empreses. Totes les companyies que volen des d’aeroports de la Unió Europea han de complir molt estrictament un seguit de regles que precisament fan que accidents com aquests siguin raríssims.

Germanwings, a més, és una companyia subsidiària de Lufthansa, que aplica unes polítiques de seguretat pròpies, més extremes encara que les europees en general. Cal tenir en compte que Lufthansa és la companyia aèria més gran d’Europa, la que té més aparells i més passatgers. Per a trobar un altre accident de Lufthansa cal recular fins al 1993: va ser un xoc en terra a l’aeroport de Varsòvia. Un accident com el dels Alps és completament imprevisible; tot i que acabaran aclarint-se’n les causes, no pot posar en qüestió el rigor de les polítiques de seguretat de l’aviació europea.

 

L’avió accidentat feia 24 anys que volava. No és massa temps, això?

Un avió no és cap cotxe. Cal tenir en compte que els mecànics i els especialistes el revisen constantment. Hi ha una revisió mínima que es fa cada vegada que vola, però després s’hi fan controls permanents i s’hi substitueixen peces constantment. No es deixa passar el temps a veure si una peça aguanta al màxim; generalment es canvien quan encara podrien ser útils encara durant anys. En aquest sentit, 24 anys de vol no tenen cap significació.

 

És el segon Airbus A320 que té un accident els darrers tres mesos. Què significa això?

Res d’especial. Simplement, que és l’avió més comú i el que vola més. L’A320 va entrar en servei el 1988 i hom calcula que aquests aparells ja han fet més de vuitanta milions de vols. Transportant més de mil milions de persones. L’A320 és un dels avions més populars de món.

A més, no es poden comparar les circumstàncies de l’accident de l’avió d’Air Asia i aquest de Germanwings. Les circumstàncies climatològiques, per exemple, són completament diferents.

 

Però com pot passar, doncs, un accident?

Caldrà esperar a veure què diu la investigació. Se sabrà i quedarà clar, sens dubte. Airbus, Lufthansa i les autoritats europees no poden consentir que quedi cap ombra de dubte sobre aquest fet. Però, sigui com sigui, no podem passar per alt que hi ha accidents. I que precisament la indústria aèria, molt més que cap altra indústria del transport, ha aconseguit que els accidents siguin una notable excepció en el seu dia a dia.

 

Aleshores no es pot dir que volar avui sigui més perillós que fa anys?

Ben al contrari. El risc de tenir un accident d’aviació és el més baix de tots, en l’ús de mitjans de transport. Aquests últims anys les companyies aèries transporten a tot el món entre 3.500 milions i 4.000 milions de passatgers. I la xifra de morts en accidents aeris rarament supera el miler anual. Una xifra que baixaria a molt pocs centenars si no fos pels accidents que hi ha en zones del tercer món, on la seguretat aèria és escassa. De fet la majoria d’anys a Europa no hi ha ni un sol mort en accidents d’aviació. Per tant, volar no s’ha tornat més perillós.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any