El consell d’administració de Spanair, a judici per la fallida de l’aerolínia

  • La fiscalia els reclama setanta-dos milions · Considera que van demanar el concurs de creditors cinc mesos tard i això va agreujar el dèficit

VilaWeb
ACN
08.07.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Avui comença el judici al consell d’administració de Spanair durant els últims mesos abans de la fallida, el gener del 2012. La fiscalia els demana setanta-dos milions d’euros perquè considera que la petició del concurs va arribar cinc mesos tard.

Segons el ministeri públic, aquesta quantitat correspon a l’agreujament del dèficit durant aquest període perquè al començament d’estiu del 2011 el consell d’administració ja sabia que l’empresa es trobava en una situació d’insolvència i que l’obligació de presentar el concurs de creditors expirava l’1 de setembre.

Segons la fiscalia, la companyia va poder disfressar els comptes i la situació real de l’empresa gràcies a les ajudes públiques que va rebre. L’objectiu era cercar un soci que salvés l’aerolínia. Va establir negociacions amb Qatar Airways, però l’operació no va fructificar. Al final del gener del 2012, Spanair va anunciar la fallida i l’aturada immediata de l’activitat.

L’accionista majoritari de Spanair des del 2009, que havia agafat el relleu de l’escandinava SAS, era la societat Ieasa, formada per Avançsa, Volcat 2009, Iticsa, Fira de Barcelona, Catalana d’Iniciatives i Cimalsa.

La fiscalia critica que s’assumís ‘amb la màxima naturalitat’ que la Generalitat ‘instrumentalitzés’ diverses societats mercantils i institucions financeres de capital públic (Avançsa, Cimalsa i l’Institut Català de Finances) per a ‘mantenir operativa’ la companyia aèria a través de crèdits que van permetre ‘anar tirant’ i pagant els subministraments com el fuel i els salaris. També constata que el govern va acabar exercint una ‘veritable administració de fet de la companyia’, perquè tenia el control pràctic del consell d’administració i administrava també el capital necessari per a continuar funcionant.

‘L’evidència i dimensió de les ajudes públiques a Spanair feia pensar en bona lògica en una situació probable de confrontació amb la normativa europea de defensa de la competència’, afegeix. I encara: ‘Mai el candidat a soci industrial Qatar Airways no va arribar a subscriure cap document jurídicament vinculant en què assumís cap compromís financer.’

El judici durarà fins dijous i es fa a l’auditori de la Ciutat de la Justícia, a causa del gran nombre de demandats i de creditors personats. S’hi destaquen la companyia SAS, Amadeus, Iberia, Viajes Eroski, alguns sindicats, el grup Barceló i Bacardí, entre més.

Entre els demandats hi ha Ferran Soriano, ex-president de la companyia, ex-vice-president del Barça i actual conseller delegat del Manchester City; el vice-president, Benny Zkrisson; els consellers i responsables d’Ieasa i Volcat Miquel Martí Escursell, Josep Mateu Negre, Jordi Rafael Bagó i Josep Maria Benet Ferran; i el president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, un dels màxims directius a través d’Iticsa i Turisme de Barcelona.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any