FERRMED denuncia a Brussel·les el retard del corredor mediterrani i el model radial espanyol

  • Alerta que és 'pràcticament impossible' que l'amplada de via internacional arribi a València el 2015 i a Alacant, Múrcia i Cartagena el 2016

VilaWeb
ACN
04.03.2014 - 15:11

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Toc d’atenció de FERRMED a Brussel·les pel retard del corredor ferroviari mediterrani. El secretari general del lobby ferroviari, Joan Amorós, s’ha queixat al Parlament Europeu que és ‘pràcticament impossible’ que l’ample de via internacional ‘arribi a València el 2015 i a Alacant, Múrcia i Cartagena el 2016’, com s’havia previst. ‘Va molt més lent del que ens pensàvem’, ha lamentat. Amorós ha denunciat que, tot i que la Comissió Europea va declarar prioritari el corredor mediterrani, el govern espanyol manté ‘la mateixa tònica de fer una xarxa radial’ i de destinar ‘el 70% de les inversions a l’alta velocitat en línies que no tenen cap gran rendibilitat’.

FERRMED acusa l’executiu del PP d’estar prioritzant el ramal del corredor mediterrani que passa per Madrid, que ‘ja està desdoblat i té quatre vies’. ‘En canvi, el ramal de la costa, que és on es concentra el trànsit important, només tindrà dues vies entre Tarragona i València i això no ho podem acceptar de cap manera’, ha advertit Amorós. Les obres per posar l’ample de via internacional entre Tarragona i Castelló, a més, pateixen un retard ‘de com a mínim un any’, perquè s’ha de ‘refer l’estudi’ per poder deixar també provisionalment l’ample de via Ibèric.

El govern espanyol, segons Amorós, ‘segueix en la mateixa tònica de fer una xarxa radial i de tractar el corredor mediterrani com l’excepció’, retardant-lo perquè ‘sempre s’ha d’estudiar tot’. El secretari general del FERRMED assegura que l’executiu del PP ‘ni ha començat’ bona part del projecte del corredor i que, per exemple, ‘té 800 milions d’euros encara per assignar’. Amorós ha criticat també que no es canviï l’ample de via de la línia de Portbou i que, de moment, es faci passar els trens per la línia de la Jonquera. ‘Segons els nostres càlculs, a partir del 2018 o 2019 aquesta línia no aguantarà perquè hi hauran de passar alhora TGV que van a 300 quilòmetres per hora i trens de mercaderies que circulen a 80’, ha avisat.

El lobby ferroviari, que aplega 150 empreses i institucions de 14 països europeus diferents, ha celebrat aquest dimarts a la seu de l’Eurocambra una conferència per reivindicar el transport multimodal, amb una quarantena d’experts. Amorós ha demanat a Brussel·les un pla contra la ineficiència actual del sistema de transport terrestre. ‘El 24% dels trens i dels camions circulen buits, els que porten càrrega només van al 57% de la seva capacitat, en total l’eficiència del transport terrestre europeu és del 43% i representa un sobrecost de 160.000 milions d’euros anuals’, ha alarmat Amorós. 250 persones han assistit a la jornada de FERRMED.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any