Foment protesta per la desaparició de l’amplada de via ibèrica entre Vandellòs i Castelló

  • Avisa que la decisió talla les comunicacions entre Catalunya i Andalusia i entre l'Aragó i el País Valencià

VilaWeb
Redacció
30.12.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Foment del Treball va manifestar ahir la preocupació per la desaparició de l’amplada de via ibèrica en la licitació dels trams del corredor mediterrani entre Vandellòs i Vinaròs i entre Vinaròs i Castelló. En un comunicat, alertava que aquesta interrupció tallava les comunicacions ferroviàries entre Catalunya i Andalusia i entre l’Aragó i el País Valencià i obligava el trànsit de mercaderies a utilitzar vies alternatives. També se sorprenia que en aquests trams no es construís el tercer carril.

Sobre el tercer carril, diu: ‘Com és sabut, el disseny de construcció del corredor mediterrani es basa en l’aprofitament de la xarxa d’amplada ibèrica existent, incorporant en tota la seva extensió l’anomenat tercer fil, que permet l’ús de material rodat tant d’amplada ibèrica com d’amplada internacional o UIC. Però, com hem indicat, en els trams assenyalats es trenca amb aquest disseny. Cal recordar que l’anomenat tercer fil ja constituïa, ateses les restriccions pressupostàries, l’opció més econòmica i introduïa restriccions, davant de la de nova construcció d’una via específica al llarg del corredor.’

‘Per tot això sorprèn que no s’hagi corregit aquest greu error de disseny en la licitació publicada al BOE del 14 de novembre. És a dir, que no s’hagi introduït en aquest tram, com a la resta, el tercer carril, que permetria el pas de material rodat de totes dues amplades. En la memòria del projecte, que hem llegit amb deteniment, s’insisteix que únicament s’estableix una amplada, l’amplada internacional, de manera que el trànsit que procedeixi del sud de Castelló o bé del nord de Tarragona i que provingui de destinacions en què únicament hi ha l’amplada ibèrica (en aquest moment, tot el trànsit ferroviari d’Espanya), no podrà passar al llarg de la costa perquè al corredor mediterrani hi manca aquesta ampla ibèric en l’esmentat tram Vandellòs-Castelló. Això implica una ruptura de càrrega addicional amb els costs corresponents.’

‘Si tot això és gravíssim, ho és especialment que es tallin les comunicacions ferroviàries entre l’Aragó i el llevant peninsular, que actualment –i per competir amb la carretera– circulen via Tarragona. El projecte (i, per tant, el Ministeri de Foment) suggereix que alternativament se circuli per la línia de Sagunt a Terol, actualment en desús per als operadors ferroviaris perquè es tracta d’una línia amb unes condicions operatives que la fan absolutament anticompetitiva (és un tram sense electrificar que exigeix locomotores dièsel, rasants més pronunciades, limitacions de càrrega remolcable, etc.).’

‘Això mateix passa amb el trànsit Catalunya-Andalusia, que s’haurà de desviar per Madrid. O, encara pitjor, amb els que va destinats a punts del corredor i que es trobarà obligat a canviar d’amplada: com que és impossible de competir en aquestes condicions, aquest trànsit, juntament amb els esmentats, desapareixeran immediatament, i encara reduiran més la quota ferroviària, ja actualment ridícula. En resum, es dificultarà encara més la competitivitat del ferrocarril de mercaderies respecte a uns altres mitjans de transport. En aquest sentit, el corredor mediterrani ha de basar l’oportunitat estratègica en la capacitat de transportar mercaderies a un cost realment competitiu. Sorprèn que a la meitat del corredor els trànsit interior i ja existent hagi de resultat afectat pel disseny escollit i per la ruptura de càrrega imposada.’

També qualifica de sorprenent la decisió del govern espanyol: ‘El 14 de novembre es van licitar dos projectes ferroviaris destacats del corredor mediterrani: els dels trams Vandellòs-Vinaròs i Vinaròs-Castelló. Sobre aquests dos trams, des que s’havia fet públic l’avantprojecte del corredor, s’havien posat de manifest tot d’observacions en els fòrums professionals: aquestes observacions es refereixen a la ruptura de la xarxa d’amplada ibèrica que aquests projectes representen i que esperava que es resolgués en els projectes definitius ara licitats i les ofertes s’obriran el 13 de febrer.’

‘En aquest sentit, cal esmentar, entre més, les posicions manifestades públicament per diferents autors en les sessions professionals de l’última edició del Saló Internacional de la Logística de Barcelona, les manifestades –particularment– per l’Associació d’Empreses Ferroviàries Privades i per la Confederació Espanyola Transport de Mercaderies. Aquestes posicions han estat recollides per algunes publicacions (Transport XXI de data d’1 de maig del 2013) i generalistes (El Periódico de Catalunya de 12 de maig, El Mundo de 28 d’agost). Posteriorment alguns clients directes del ferrocarril i en general el sector de l’automòbil, a través de la seva associació representativa, ha manifestat també la seva sorpresa.

Tots aquests actors han exposat àmpliament la problemàtica, com també les implicacions en cost de transport ferroviari que significa l’eliminació de l’amplada ibèrica en aquests projectes (al qual cal afegir el tram Novelda-Múrcia). Efectivament, contra allò que es fa a la resta del corredor, on s’afegeix l’amplada internacional sense eliminar la ibèrica, en aquests dos sectors desapareix la ibèrica a favor de la internacional, la qual cosa és sorprenent.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any