Un jutjat valencià anul·la una multa del ‘No vull pagar’

  • Especifica que el senyal de trànsit obliga els conductors únicament a aturar-se, però no a pagar

VilaWeb
Redacció
08.09.2013 - 15:04

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El jutjat número 9 de València ha anul·lat una multa a un conductor que havia seguit la campanya ‘No vull pagar’ en una concessionària del País Valencià, concretament al tram de València de l’AP-7. Segons el jutge, la multa és il·legal perquè vulnera un seguit de preceptes. El conductor defensava que ell no havia saltat cap senyal, car els que hi ha a les barreres només demanen que t’aturis i no pas que calgui pagar. Aquesta argumentació ha estat acceptada pel jutge. 

A més, segons el jutge no és clar amb quina autoritat li fou imposada la multa, perquè l’expedí un treballador de la concessionària i no la policia, i quan han estat reclamades les dades personals del treballador l’empresa no les ha donades.

El jutge ordena que la direcció general de Trànsit del Ministeri de Foment espanyol torni els cent euros de la multa al conductor afectat i que es faci càrrec de les costes del judici.

La sentència no crea jurisprudència. Tanmateix, a parer de l’advocada que ha portat el cas, la coordinadora de Solidaritat Catalana del País Valencià, Anna Oliver, és molt clara en els fonaments: ‘Hauria de fer prendre una decisió política’ per a anul·lar la resta d’expedients, diu.

Sigui com sigui, per la via judicial és impossible. En declaracions a l’ACN Oliver recordava que per a anul·lar les sancions per aquest procediment cal un recurs per a cada multa. I ja no s’hi és a temps. Quan l’afectat rep la resolució administrativa definitiva, té dos mesos naturals per a presentar-hi recurs i en molts casos aquest termini ja ha expirat.

D’una altra banda, molts dels multats, segons que va explicar Oliver, s’han trobat amb la dificultat afegida de la reforma judicial, que va establir taxes judicials per presentar recursos. ‘Això vol dir que per recórrer contra una multa de cent euros calia fer un recurs que en costava dos-cents’, i això sense comptar els honoraris del lletrat. Molta gent, doncs, va preferir de no presentar-hi recurs.

Per això, segons l’advocada, ara caldria una decisió política per a anul·lar tots els expedients. A parer seu, la sentència és molt clara: ‘Tot i no establir jurisprudència, la resolució conté tots els arguments que hem defensat sempre, principalment que la senyalització de l’autopista obliga a aturar-se però no a pagar i que els treballadors de l’autopista no eren autoritats en el moment de les sancions.’ Després es va reformular el reglament per tal que ho fossin: ‘Això encara ens dóna més la raó’, rebla Oliver.

D’una altra banda, la sentència obliga l’administració a pagar les costes judicials en el cas de la multa objecte de recurs, un fet, segons Oliver, poc habitual i molt significatiu.

Així doncs, una multa anul·lada i quinze més en tràmit, i l’esperança dels impulsors del #novullpagar que l’administració admeti que va cometre un error i anul·li els cent mil expedients sancionadors. De moment té l’obligació d’anul·lar-ne un.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any