Publicitat 2.0

  • Actualment, la publicitat no s’entendria sense Internet. Vídeos, imatges i anuncis animats: tots ells s’han convertit en una part del que estem acostumats a veure quan naveguem per la xarxa

VilaWeb
Catalina Mir i Laia Miranda
10.01.2013 - 10:33

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Obres l’ordinador. Comences a navegar i te n’adones que visitar pàgines web s’ha convertit en una cursa d’obstacles per culpa de la publicitat. A l’hora de veure un vídeo, has de mirar per força l’anunci d’un minut que el patrocina; obres el diari online i, en clicar sobre qualsevol titular, una pàgina de publicitat s’interposa entre tu i la notícia. Vas llegint, i la publicitat et persegueix dificultant-te la lectura . I penses: “Per què?”

Però no és sempre així. De vegades els anuncis a Internet aconsegueixen cridar-nos l’atenció i agradar-nos. Fins i tot els recomanem als nostres amics de Facebook o els enganxem al nostre ‘TimeLine’ de Twitter. La publicitat online pot aparèixer de diferents formes, però la més estesa és la del banner, que consisteix en incloure una peça publicitària dins d’una pàgina web, en format d’imatge, de vídeo o d’animació i que et redirigeix a la pàgina de l’anunciant.

Les possibilitats de la publicitat online són molt més àmplies que la televisiva. Segons Anna Oriol, muntadora d’anuncis, “a Internet, creativament, et pots esplaiar més, no tens tant tabús, ni et censuren ni t’exigeixen una durada.” Alhora, això fa que existeixin anuncis a Internet de naturalesa molt diversa.

En aquesta cursa per ser els més “vistos”, intervenen coneixements de posicionament a la web i estudis com l’eye-tracking (“seguiment dels ulls”), un procés que avalua el moviment que segueixen els ulls en relació al cap. Segons Mari Carmen Marcos, membre del grup d’investigació Digidoc, el lloc on més tendim a mirar en una pàgina web és la part superior esquerra (on es sol incloure algun tipus d’imatge, com el logotip), i això és una dada que interessa als anunciants.

Avui en dia, els publicistes són conscients que els qui seuen davant una pantalla no llegeixen, sinó que escanegen. Per això busquen fer anuncis personalitzats: a cada usuari li apareixen uns anuncis concrets depenent dels seus gustos. Aquest és un tipus d’anunci que ha portat molta controvèrsia, ja que implica rastrejar els navegants per saber quines webs visiten més. Gabriel García de Oro, director creatiu executiu d’Ogilvy, creu que aquesta ultrapersonalització és una tendència a l’alça actuament, sobretot en la vessant audiovisual.

Diferències entre els anuncis televisius i els anuncis online

La publicitat per a televisió i per Internet té poc a veure. Gabriel García de Oro parla de la interacció com una de les grans diferències: “A Internet l’anunci s’ha de transformar en una experiència amb la que a l’usuari li arribin les idees que vols transmetre.(…) Internet és molt més personal.” Per això, el que busquen les empreses publicitàries actualment és que l’usuari es diverteixi amb la publicitat online i la comparteixi amb altres.

Internet també té un gran avantatge sobre la televisió, i és que és més fàcil enfocar l’anunci a un target (tipus de consumidor) determinat, ja que el contingut de les pàgines web defineix una mica els interessos de l’usuari que les visita.

Però també existeixen algunes eines que l’usuari pot fer servir per parar els peus als anuncis que li van apareixent. Una d’elles, per exemple, és la del navegador Google Chrome, amb el que es poden descargar Ad Block i bloquejar tota la publicitat. Pels usuaris de Safari i de Firefox també està disponible.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any