Pressió al govern espanyol per la priorització de l’eix mediterrani

  • Mas creu que el corredor requerirà d'un model d'inversió públic-privat · Blanco promet inversions els pròxims anys per tenir el corredor enllestit el 2020

VilaWeb
Redacció
20.10.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’acte de celebració a Barcelona de la decisió de la Comissió Europea d’incloure el corredor mediterrani complet com a eix prioritari de transport van servir al president Artur Mas, els partits catalans i als agents econòmics per reclamar al govern espanyol una priorització de les inversions necessàries per fer-lo realitat. El ministre de Foment espanyol, José Blanco, va prometre el finançament de l’estat per tenir enllestida la infraestructura el 2020. Blanco va dir que la decisió de la CE és molt positiva perquè recull tots els seus plantejaments.

Artur Mas va dir que confiava en la inversió privada per realitzar el corredor mediterrani i ‘posar fi al quilòmetre 0’ i l’Espanya radial. Mas va assegurar que el veredicte de Brussel·les trenca l’esquema segons el qual ‘tot ha de passar per Madrid’. Mas va reconèixer, tanmateix, que no es trenca el model radial de forma violenta, perquè es conserva encara una certa centralització. També va atribuir l’èxit del projecte al treball conjunt d’administracions, entitats, organitzacions i empresaris. I va afirmar que ‘no és un corredor català, ni valencià, ni espanyol: és europeu amb majúscules’.

Mas va dir que a partir d’ara, amb els pocs recursos econòmics que hi haurà, les inversions s’hauran de ‘prioritzar’ en les regions que assegurin un retorn econòmic.

Blanco atribueix l’Espanya radial a Aznar

El ministre de Foment espanyol, José Blanco, va explicar que des del dia 6 d’aquest mes estava informat sobre la decisió de la Comissió Europea. Per Blanco, la decisió de la UE posa ‘fi al model radial dissenyat el 2003’ pel govern de José María Aznar, un model, va dir, que deixava ‘exclosos’ alguns territoris de l’estat. 

José Blanco va manifestar que l’actual govern espanyol ha assignat al projecte del corredor mediterrani, que serà viari i ferroviari, una assignació pressupostària de 49.800 milions. Aquesta partida pressupostària es desplegarà, segons el ministre, entre el 2014 fins el 2020, a una mitjana de 7.000 milions l’any per cada un dels exercicis. El ministre va dir que amb aquesta previsió el corredor del mediterrània, la seva línia bàsica, estarà acabada l’any 2020, ’10 anys abans de l’objectiu fixat per la Comissió Europea’.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, amfitrió de l’acte institucional, va destacar la unitat política i la unitat empresarial que ha acompanyat la defensa d’aquest projecte davant de la Unió Europea i que ha estat el factor d’èxit per la decisió final de les autoritats europees. 

Els partits catalans demanen a l’estat inversions ara en el corredor mediterrani

Tots els partits catalans es van mostrar satisfets ahir de la decisió de la comissió d’incloure el corredor mediterrani com un dels eixos de transport europeus prioritaris. Però van recordar que la UE finançarà entre un 10% i un 20% del cost fins al 2030, que la resta de la inversió, la gran majoria, l’haurà de decidir i gestionar el govern espanyol. Per això van demanar a l’estat que doni prioritat, per raons socieconòmiques, a la inversió en el corredor i no pas a algun dels altres corredors considerats prioritaris, entre els quals el central (vídeo).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any