El sector del llibre en català, prudent a l’arribada d’Amazon

  • Ahir va entrar en funcionament Amazon.es, amb un fons de 50.000 llibres en català

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Montserrat Serra
15.09.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Molts interrogants presenta al llibre català l’arribada d’Amazon.es: com afectarà les llibreries convencionals? Tindran mercat a partir d’ara plataformes de llibre digital més modestes com edi.cat o Leqtor? Revulsionarà el negoci del llibre electrònic a Catalunya? Farà créixer el nombre de lectors en català? 

Hem parlat amb alguns dels protagonistes del sector del llibre català per saber quina relació han establert amb Amazon i com creuen que afectarà el sector en general i el seu negoci en particular.

Ja fa mesos que les editorials catalanes tenen contacte amb els responsables d’Amazon a Espanya per negociar les relacions comercials amb aquest gegant de la venda per internet. Les editorials han rebut d’Amazon un contracte marc, que moltes encara no ha signat, perquè negocien una sèrie de clàusules que consideren confuses o abusives. Així ho explica el director de la plataforma digital Edi.cat, Enric Faura, que representa les editorials Bromera, Cossetània, Angle i algunes més. 

Diu Faura: ‘Hem fet una reflexió molt profunda sobre l’arribada d’Amazon, perquè sabem que alterarà el panorama del llibre. De fet, nosaltres ens hem reunit amb els responsables d’Amazon.es (tant del llibre imprès com del llibre electrònic) quatre vegades,des d’abans de l’estiu. Ens han fet una proposta de relació comercial que encara no hem tancat. Suposo que aviat ens posarem d’acord per signar el contracte sobre el llibre imprès. Aquesta negociació, la tenim molt avançada. En canvi, la negociació dels llibres digitals va més endarrerida.’

Amazon va proposar d’entrada als editors catalans una negociació sobre un marge comercial del 47-48% en favor seu, comenta Faura. Però la negociació final serà d’un 10%-15% menys. La majoria d’editorials han negociat sobre aquests percentatges. És el cas del Grup 62: Xavier Mallafrè, director general del grup, no ha manifestat els nombres de l’operació, però sí que era imminent la signatura del contracte sobre el seu fons imprès. 

Més lectors i menys llibreries?

Diu Faura: ‘Amazon vol tenir el nostre fons al seu magatzem, perquè aspira a oferir tots els llibres vius del catàleg. I és que un dels seus actius és la màxima oferta possible.’ Però Amazon.es, que encara no ha tancat la majoria de contractes, ahir va obrir la web amb una oferta teòrica de 50.000 llibres en català. Com s’ho faran per servir-los, si no hi ha acord? Segons algunes veus, compraran a les llibreries els llibres que no tinguin, però que ofereixin a la web. D’aquesta manera no aconseguiran gens de benefici, però el client no es quedarà sense el llibre i el rebrà en 24-48 hores, que és un altre actius d’Amazon.

Xavier Mallafrè creu que això afavorirà el públic que vol ser lector, el de zones poc poblades per exemple. ‘Perquè Amazon t’acosta a la lectura. Pots comprar un llibre a qualsevol hora, cada dia de la setmana, des de qualsevol lloc. Això pot fer canviar els hàbits de consum de llibres i, en conseqüència, els índexs de lectura.’ Per tant, creu Mallafrè, el mercat es repartirà el pastís d’una manera diferent: una part dels lectors que compren llibres impresos passarà a comprar-ne d’electrònics, i això afectarà directament les llibreries clàssiques: ‘Els lectors no satisfets de la feina de prescripció que fan les llibreries clàssiques seran els primers de canviar d’hàbits. En canvi, els llibreters que ho facin bé es mantindran. Ara, és ben clar que hi haurà una lluita de serveis i així sabrem com els lectors d’aquí aprofiten Amazon.’

Venda del llibre digital, sense data prevista

Grec Greenley, vice-president d’Europa d’Amazon ha deixat sense aclarir quan servirà llibres digitals Amazon.es. Però les negociacions hi són, com ho han corroborat tant Enric Faura com Xavier Mallafrè. Amazon encara hi tardarà uns quants mesos, a vendre llibres digitals i el kindle, el lector digital propi d’Amazon, potser fins passades les festes de Nadal.’

Pel president de la plataforma digital Leqtor, Ferran Soriano, ‘l’arribada d’Amazon serà un revulsiu per al llibre digital a Espanya. L’entrada d’un operador de tanta envergadura animarà les editorials a publicar més en format electrònic i els fabricants i distribuïdors de lectors digitals a fer opcions més valentes. Crec que això estimularà la demanda.’

Sobre el llibre digital, Faura diu: ‘Ens agrada que vinguin Amazon i Google (d’aquí a poques setmanes), perquè dinamitzaran el llibre digital. És clar que les peces del sector (distribuïdores, llibreries, plataformes…) s’hauran de recol·locar.’ Però, en el cas de la plataforma digital Edi.cat, creu que encara hi ha lloc per a les plataformes que aposten pels llibres electrònics en català.

En fi, Faura creu que Amazon és molt important i que representarà un punt d’inflexió, sobretot perquè presta un bon servei, i que pot dinamitzar el mercat. Per tant, les llibreries virtuals més importants s’hauran d’espavilar: ‘Però hem d’anar amb cura, perquè les xifres del mercat anglosaxó no sempre es compleixen en l’entorn mediterrari. Aquí no hi ha tradició de comprar per encàrrec, sense haver tocat l’article.’ 

Un dels recels de Faura té a veure amb les pràctiques dures que solen aplicar els grans gegants com Amazon: ‘Aquestes empreses no afavoreixen la diversitat. Acostumen a crear un monopoli, però els monopolis no són mai bons per als usuaris. Per una altra banda, Amazon no té intenció ni de catalanitzar la seva interfície ni de fer servir el domini amazon.cat.

A França, on Amazon ja fa temps que es mou, hi ha preu fix del llibre, com aquí, però la multinacional americana hi aplica unes pràctiques que ataquen directament el preu fix. Els grans descomptes és una de les estratègies comercials per a captar lectors. Ara, mentre hi hagi preu fix, Amazon no podrà pas oferir uns descomptes desmesurats, que les altres empreses no podrien suportar. A França Amazon encara té una quota de mercat petita, del 5% al 10%. Petita, però no insignificant, per més que sigui lluny dels resultats de mercat dels EUA.

Per Ferran Soriano, el mal de la implantació del llibre digital no està pas en el preu fix, sinó en els pocs llibres digitals que les editorials publiquen. Mallafrè en discrepa, tanmateix, perquè, assevera, els editors catalans solen fer un gran esforç per posar a disposició dels lectors la versió digital de totes les novetats.

Edició sota demanda

Si les distribuïdores, les plataformes digitals i les llibreries clàssiques poden patir sota l’envestida d’Amazon, també poden perdre quota de mercat els editors, si tenim en compte la força que va adquirint l’edició sota demanada. En aquest punt, Mallafrè creu que Amazon serà un competidor més.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any