Les ‘cartes filmades’ Erice-Kiarostami

VilaWeb
Redacció
10.02.2006 - 18:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

S’acaba d’inaugurar l’exposició ‘Erice-Kiarostami. Correspondències‘ al CCCB, on s’expliquen les similituds de les trajectòries cinematogràfiques de l’iraní Abbas Kiarostami i del basc Víctor Erice. L’exposició mostra quatre ‘cartes filmades’ que els cineastes s’han enviat l’últim any. VilaWeb us ofereix un vídeo (7′) amb un fragment de la primera carta que Erice envia a Kiarostami i un fragment de la quarta carta que Kiarostami fa arribar a Erice.




Abbas Kiarostami i Víctor Erice van néixer amb una setmana de diferència l’any 1940, l’un a l’Iran i l’altre al País Basc. Res faria pensar, a priori, que les seves obres han traçat camins paral·lels en la concepció fonamental de la funció del cinema i en la moral de la creació artística. Però una mirada més acurada descobreix similituds fonamentals: Cap d’ells no s’ha sotmès a les lleis del cinema com a indústria ni com a mercat; per a tots dos el cinema és indissociable de temes com la infantesa, el paisatge, els camins, l’arbre, el silenci, la meditació… I també tenen en comú aspectes formals: un cinema basat en l’observació minuciosa, la paciència i l’atenció a les petites coses, on el temps és la seva primera matèria.

‘Erice-Kiarostami. Correspondències’ és una exposició simètrica i reversible: es pot comença per descobrir la trajectòria de Kiarostami o per la d’Erice. I a la part central de la mostra es proposa una experiència cinematogràfica inèdita: Els cineastes dialoguen amb imatges i paraules a través de quatre ‘cartes filmades’ (la primera enviada per Erice a Kiarostami, la segona la resposta de Kiarostami a Erice, la tercera d’Erice a Kiarostami i la quarta (i darrera, de moment), de Kiarostami a Erice). En aquests documents els creadors s’expliquen les seves conviccions comunes, les formes d’humanitat i d’humor que comparteixen. Aquesta proposta, creada especialment per a l’exposició del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, permet conèixer millor la personalitat dels dos homes i els seus conceptes de la creació cinematogràfica.

L’exposició també presenta un migmetratge (30′) inèdit creat per Víctor Erice, ‘La morte rouge’, on explica la seva primera experiència iniciàtica amb el cinema al cine del Gran Kursaal de Sant Sebastià quan tenia sis anys. Una experiència que el va marcar per sempre.

Enllaços
Per a veure el vídeo punxeu sobre el play (triangle de color taronja). Si no veieu res és possible que no tingueu instal·lat el player de flash. El podeu aconseguir de forma gratuïta en aquesta pàgina..

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any