divendres, 25 d'abril de 2003 >
El túnel de Sóller suspèn tots els informes sobre seguretat i és el més perillós d'Europa
El túnel urbà de Badal de Barcelona es troba entre els que obtenen millor puntuació
N.G. / EFE
.
Barcelona
El túnel de Sóller, a Mallorca, és el més perillós d'Europa, segons un estudi d'Euro Test, que també ha dictaminat que el túnel urbà de Badal, a Barcelona, és un dels més segurs d'entre els 26 túnels europeus analitzats. Segons aquest informe el túnel de Sóller, construït el 1997, que té una longitud de 3 quilòmetres i veu passar uns 6.500 vehicles al dia, ha estat qualificat de «molt insatisfactori» i ha obtingut la pitjor nota del conjunt de túnels estudiats, amb tan sols el 39,1% dels punts possibles que serveixen per valorar la seguretat del tram, i se situa a més de 10 punts per sota del segon pitjor.
+
Imatge d'arxiu de les obres del túnel de Somport, considerat avui un dels més segurs d'Europa.
Foto:
EFE.
|
En la presentació de l'informe d'Euro Test, el secretari executiu de la Fundació RACC, Alfons Perona, va assegurar que el túnel de Badal, que forma part de la ronda del mig de Barcelona i la longitud del qual és de 2,2 quilòmetres, és entre les vies d'aquest tipus més segures del continent europeu, igual que el túnel de Somport, a Osca, un altre dels 26 estudiats. El túnel de Badal, les obres de construcció del qual van acabar-se l'any passat, ha obtingut el 82% dels punts possibles atorgats pels tècnics autors de l'estudi, i segons Perona «té molt bona il·luminació, disposa d'un sistema automàtic contra incendis, hi ha extintors cada 50 metres i telèfons d'emergència cada 100 metres, té un equip de bombers ben equipat i, a més a més, hi és prohibida la circulació de transports de mercaderies perilloses». Un altre dels punts forts apuntats per Perona és «l'excel·lent sistema de ventilació per extreure el fum [del túnel] en cas d'incendi», encara que va puntualitzar que «seria convenient que aquest sistema s'activés de manera automàtica i no manual». Com a aspectes negatius que presenta el túnel, Perona va destacar-ne l'elevat volum de trànsit, amb prop de 60.000 vehicles que utilitzen aquesta via diàriament, i la falta d'un sistema automàtic que gestioni el trànsit i eviti que hi hagi retencions a l'interior del túnel.
Sóller, el pitjor
Per contra, el túnel mallorquí de Sóller ha estat qualificat de «molt insatisfactori» per l'informe d'Euro Test i ha obtingut la pitjor nota del conjunt de túnels estudiats. Segons va explicar Perona, l'estructura del túnel consisteix en «un sol tub estret amb trànsit bidireccional, no hi ha vies de rescat o d'escapatòria addicionals, tampoc hi ha mesures especials de ventilació en cas d'incendis i alguns dels materials no resisteixen les temperatures elevades». El túnel de Sóller, que té una longitud de 3 quilòmetres, tampoc té altaveus per informar sobre qualsevol incidència ni càmeres de vídeo pe
r a la vigilància, encara que exerceix un control del transport de mercaderies perilloses i disposa d'un sistema de detecció automàtica de congestions a l'interior de la via.
|