|
DIMARTS, 16/09/2008 - 06:00h
Wall Street tanca amb les pitjors pèrdues des de l'11-S
Els mercats asiàtics també han reaccionat amb pèrdues · Expectació a les borses europees l'endemà d'una jornada negra per l'anunci de fallida de Lehman Brothers
Els inversors resten avui a l'expectativa de les borses europees, l’endemà d'una jornada negra, amb pèrdues importants als principals parquets europeus i que Wall Street visqués la pitjor jornada des de l'11-S del 2001. Aquest mal capteniment de les borses fou motivat per l'anunci (pdf) de fallida de la quarta entitat bancària dels EUA, Lehman Brothers, i la venda de Merrill Lynch a Bank of America. Les borses asiàtiques també han tancat avui amb pèrdues notables.
Les borses del Japó, Corea del sud, la Xina i Taiwan han reaccionat amb pèrdues d'entre un 5% i un 6% al col·lapse de Lehman Brothers. També han baixat de manera important les de Xangai, Taipei i Singapur, igual com ha passat a Austràlia i Nova Zelanda, tot i que en aquests dos últims països el descens no ha estat tan agut.
Les borses de Frankfurt, París, Londres, Madrid i la de Nova York van tancar, totes, amb números vermells. I això malgrat la injecció de 30.000 milions anunciada pel Banc Central Europeu i malgrat les declaracions de George W. Bush, que va provar de transmetre tranquil·litat. El president nord-americà va dir que les autoritats federals treballaven per reduir l'impacte d'esdeveniments com la fallida de Lehman Brothers en l'economia general. 'Confio que els nostres mercats de capital siguin prou flexibles i robustos per adaptar-se als ajustaments', va reblar.
Tot amb tot, la desconfiança i el nerviosisme van dominar ahir els inversors, que van cercar valors més segurs en la conjuntura present: en van resultar malparades sobretot les accions de bancs, constructores i petrolieres. Finalment, Frankfurt va perdre un 2,74%; París, un 3,78%; Londres, un 3,92%; Nova York, un 4,42%, i Madrid, un 4,5%.
La fallida més important des del 1990
Lehman Brothers, el tercer banc nord-americà que desapareix o canvia de mans en sis mesos, ha fet fallida després de 158 anys d'activitat, després d’haver-se trencat les converses amb Bank of America i Barclays per a fer-lo reflotar. Diu que ho ha hagut de fer per protegir els seus actius i maximitzar-ne el valor. Les accions de Lehman Brothers es van esfondrar un 77,4% la setmana passada. És la fallida més important dels EUA des del 1990, quan va caure Drexler Burnham Lambert, especialista en 'bons-escombraria'. Els analistes temen que la fallida no acabi causant un xoc en el sistema financer mundial, perquè té 46.000 milions de dòlars en títols hipotecaris.
Quant a Bank of America, el primer grup bancari dels Estats Units, ha optat aquest cap de setmana per comprar el banc d'inversió Merrill Lynch per uns 44.000 milions de dòlars, la meitat del preu que tenia ara fa un any.
|
|
|