VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DIMECRES, 24/10/2007 - 17:00h

Montilla es nega a demanar la dimissió de la ministra de Foment

La reclamen tots els partits, tret del PSC · El president compareixerà al proper ple per donar explicacions sobre les incidències ferroviàries

Tots els grups parlamentaris catalans, tret del PSC, han apujat avui el to de les crítiques al govern espanyol pel desgavell ferroviari a la sessió de control del president al Parlament. CiU i ERC han tornat a demanar a José Montilla (com també van fer dilluns PP i ICV) que reclamés la dimissió de la ministra Magdalena Álvarez, però el president s'hi ha negat: 'No correspon al president de la Generalitat de demanar la dimissió d'un ministre', ha dit.

D'altra banda, Montilla haurà de comparèixer al proper ple per donar explicacions del caos ferroviari a Catalunya. Al principi, el president no havia pas accedit a la petició de CiU, però les formacions del tripartit han anunciat avui a la tarda que donaran suport a la demanda de la federació nacionalista. I és que, si no, CiU estava disposada a convocar un ple monogràfic al parlament, cosa que pot fer perfectament, perquè té més d'una quarta part de diputats a la cambra.

La posició de Montilla

En la sessió de control, el president ha insistit, quan ha respost les preguntes dels grups, que la prioritat del govern era de garantir la seguretat dels viatgers; en segon lloc, restablir la normalitat del servei de la rodalia de Renfe i de Ferrocarrils de la Generalitat i, en última instància, que el TGV arribi tan aviat com sigui possible a Barcelona, més enllà de fixar una data.

Arribada qüestionada

El cas és que el moviment de terres a Bellvitge i la complexitat de les obres podria fer retardar l'arribada del TGV a Barcelona. Fins ara el Ministeri de Foment havia mantingut sempre que el tren arribaria el 21 de desembre però ahir Magdalena Álvarez va evitar parlar d'una data concreta, encara que va dir que les obres estarien llestes el 2007. La vice-presidenta espanyola, María Teresa Fernández de la Vega, no es va estar de dir que si el tren no arribava el 21 de desembre, no passava res.

Avui, el delegat de Foment a Catalunya per al sistema ferroviari, Jordi Prat, ha admès en declaracions a TV3 que, fins que no es tinguin tots els informes tècnics sobre l'estat de les obres, no es pot fixar una data concreta per l'arribada del TGV.

Simultàniament, el ministeri de Foment ha obert un expedient a l'empresa que executa les obres, OHL, per endarrerir-se en els terminis previstos, i la Generalitat estudia fer el mateix pel perjudici causat a Ferrocarrils de la Generalitat.

Explicacions de Clos

Enmig del desori de Renfe, avui el ministre d'Indústria, Joan Clos, compareixerà al Senat per donar explicacions de les deficiències en la xarxa de rodalia de Barcelona. No ho farà en canvi la ministra Álvarez, de qui depèn la gestió de Renfe.

La setmana vinent també és prevista la compareixença del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero. A Catalunya, en els pròxims dies s'explicarà al Parlament el conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal.

Polèmica a Tarragona

Els usuaris de les línies afectades per la suspensió del tren de la xarxa de rodalia de Barcelona no paguen bitllet des d'ahir. Aquesta mesura ha mogut polèmica a Tarragona, on CiU i Esquerra han reclamat també la gratuïtat per als passatgers obligats a canviar de tren o a agafar l'autobús per poder arribar a Barcelona. Totes dues formacions acusen l'alcalde Josep Fèlix Ballesteros (PSC) de passivitat. Dos senadors tarragonins han fet sengles preguntes al govern espanyol sobre el cas.

El senador convergent Lluís Badia ha criticat, en la seva pregunta, la manca de sensibilitat envers els usuaris tarragonins i ha demanat mesures per a pal·liar els entrebancs que han de suportar. I el senador de l'Entesa Catalana de Progrés i militant d'Esquerra Republicana, Lluís Aragonès, ha demanat que la gratuïtat del bitllet s'apliqués també a les línies Tarragona-Barcelona, Reus-Barcelona, Tortosa-Barcelona, Móra d'Ebre-Barcelona i Lleida-Barcelona (tant a la línia interior, com a la que passa per Reus i Tarragona).

 
Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA