Opinió
-
Ernest Sena: Exasperant
Ernest Sena
23.02.2012
-
Ernest Sena: 'Perdent i guanyant temps'
Ernest Sena
02.02.2012
-
Desitgeu-li sort!
Ernest Sena
18.01.2012
-
Ensenyi’m els cèntims
Joan Roma
16.12.2011
-
Ernest Sena: 'La banca no paga'
Ernest Sena
14.12.2011
-
Cal crear l'instrument
Ernest Sena
01.12.2011
-
La cimera de l'euro. Un nou pedaç, una oportunitat menys
Ernest Sena
28.10.2011
-
'Units contra l'esclavatge'
Cecilia Malmström, Myria Vassiliadou
17.10.2011
<4/4
Ernest Sena
02.02.2012
Ernest Sena: 'Perdent i guanyant temps'
La Unió Europea acaba de prendre un acord de vital importància, d’abast històric. Pel Tractat sobre estabilitat, coordinació i governança (que s'ha de signar a principi de març i que ha d'entrar en vigor l’any 2013), els governs de la zona euro i els que s’hi vulguin sumar --de fet, tota la UE, tret del Regne Unit i de la República Txeca-- s'obligaran per llei, preferiblement de rang constitucional, a mantenir els pressupostos de tota l’administració pública en equilibri o amb superàvit.
El nou Tractat permet un dèficit estructural màxim del 0,5% del PIB estatal a terme mitjà. Aquesta és l’anomenada regla d’or pressupostària. Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya preveuen un dèficit de l’1,3% per al 2012 (el 2010 fou d'un 4,2% liquidat, el 2011 d'un 2,66% previst, però que difícilment es deu haver aconseguit). I el dèficit estatal voreja ara el 8%, amb l’objectiu imposat de baixar al 4,4% durant el 2012.
L’esforç que s'haurà de fer en l’administració dels recursos públics és ben notable, i hauria de millorar clarament l’eficàcia del sector públic, amb el consegüent aprimament d’estructures; alhora, també hauria d'ajudar a millorar la competitivitat general del sistema productiu, i a absorbir menys recursos financers via deute públic --de manera que n'hi hauria més de disponibles per al finançament del sector privat, empreses i famílies. A més, l’equilibri pressupostari ajudarà a prioritzar més estrictament els recursos disponibles aplicables a una política redistributiva i de creixement econòmic. Per a completar el quadre, fóra convenient d'establir les penalitzacions pertinents als governants infractors; a tots els governants, no tan sols als d’àmbit local, com hi ha qui pretén.
El principal problema d’aquest acord és d'ordre temporal: arriba massa tard i necessita més temps. Allò que arriba tard no és la limitació del dèficit --que en teoria ja s'havia decidit--, sinó els mecanismes coercitius necessaris que facin respectar aquesta limitació i que els governants europeus estiguin autènticament convençuts que és una limitació necessària --com ara ha fet veure la dura realitat en un context de crisi econòmica global.
Amb una altra política fiscal, la crisi europea del deute molt probablement no hauria tingut un efecte tan dur i general i hauria permès de superar abans la recessió econòmica. En tot cas, s'ha confirmat que tota política econòmica expansiva requereix una hisenda pública sanejada i solvent, i que un espai monetari únic, tant de l’euro com del dòlar, necessita una política monetària i fiscal conjuntes, amb les institucions, competències i mitjans pertinents. Per tant, benvinguda la regla d’or pressupostària. Però s’ha perdut un temps preciós per manca d’entesa i de direcció europees.
I ara caldrà guanyar temps. Un cop ben establert el principi, la situació exigeix d'establir amb molta cura el calendari d’aplicació i de revisar els supòsits ja fixats. La política de rigor pressupostari i d’austeritat no és la causa, ni una de les causes, de la crisi. Era i continua essent una condició indispensable per a portar a bon terme una política econòmica de reactivació. La que, per fi, sembla que haja assumit la UE. El pròxim Consell Europeu, que es reunirà d'ací a un mes, haurà de concretar què pensa fer per afavorir el creixement econòmic i fomentar l’ocupació, en especial la dels joves.
De moment, es guanya temps. Un temps que convindria no allargar gaire i que, això sí, caldria aprofitar per revisar els supòsits de dèficit fixats. Les previsions actuals semblen cada vegada més difícils d’aconseguir, atesos els nivells reals de dèficit heretats, i el fet de persistir a aconseguir-los podria impedir l’èxit de les mesures de reactivació.
Estabilitat pressupostària i mesures d’expansió econòmica no són fàcils de combinar enmig d'una profunda crisi econòmica global. Cal entendre, tanmateix, que no són incompatibles, que l’una i l’altra es complementen i que en aquest difícil equilibri s’ha de moure l’acció de govern, la de tots els governs.
Ernest Sena, economista, ex-síndic de la Sindicatura de Comptes de Catalunya i director general de l’Institut Català de Finances
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015












