| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 30 d'abril de 2024


dimecres, 25 d'octubre de 2006
>

El rescat dels peatges

La majoria dels partits aposten per la gratuïtat amb condicions d'algunes barreres, però cap d'ells arriba a proposar l'eliminació total dels peatges perquè seria insostenible econòmicament

V. PÉREZ. Barcelona

A la proposta de pressupost de l'Estat per a l'any vinent hi ha una partida de 12 milions d'euros per recuperar peatges a la qual s'ha de sumar el fons de rescat de peatges aprovat l'any passat. Tot i l'existència d'aquest acord, que garanteix la gratuïtat pels usuaris habituals de peatges com els d'Alella, les Fonts, Mollet i el túnel del Cadí, els partits catalans han dedicat apartats específics en els seus programes a definir la seva posició en matèria de peatges. La majoria aposten pel rescat d'algunes barreres i també pel seu abaratiment, però cap d'ells arriba a proposar-ne de manera explícita l'eliminació total.

A Catalunya hi ha actualment nou peatges de titularitat de la Generalitat i quatre més de titularitat de l'Estat. Els que depenen de la Generalitat són el del túnel del Cadí (1984), els tres de la C-16 –Sant Cugat-Terrassa (1989), Terrassa-Manresa (1991) i els túnels de Vallvidrera i accessos (1991)–, el Barcelona-Montmeló de la C-33 i els quatre de la C-32 –túnels del Garraf (1992), Sitges-Vendrell (1998), Montgat-Mataró (1995)i Mataró-Palafolls (1995)–. Tots, excepte l'últim tram de la C-31 i el de la C-33, que depenen d'Acesa, pertanyen a concessionàries com ara Tabasa, Autema, Aucat i Túnel del Cadí SA Concessionària.

En alguns d'aquests peatges la Generalitat ja aplica descomptes als usuaris habituals que hi passin vuit o més vegades al mes. Les rebaixes van del 50 al 100%. És el cas del túnel del Cadí, el tram Sant Cugat-Terrassa de la C-16, el túnel del Garraf a la C-32 i el tram Barcelona-Montmeló a la C-33.

Conscient que l'eliminació total dels peatges seria insostenible econòmicament, els partits proposen diferents mesures vinculades al fons de rescat. Així CiU proposa l'eliminació de les barreres de Rubí, Mollet i el Maresme i també per la supressió dels peatges troncals de les autopistes catalanes.

El PSC es compromet a «abaratir substancialment» els peatges i garanteix que instarà les concessionàries «a fer una política comercial de descomptes per major ús» per tal d'aconseguir «un preu just i equilibrat vers l'usuari».

ERC, a banda de plantejar també el rescat dels peatges de les Fonts, Mollet i el Maresme, aposta per l'elaboració d'un pla de rescat de peatges i per la creació d'un organisme mixt entre la Generalitat i les concessionàries amb l'objectiu d'abaratir i homogeneïtzar el preu per quilòmetre.

El PP també insisteix en la desaparició de peatges com els de Mataró i les Fonts, i planteja la creació d'un abonament anual per utilitzar sense límits a totes les autopistes catalanes.

I ICV-EA planteja la necessitat de renegociar les concessions perquè no siguin peatges financers sinó de mobilitat.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>es mullen...

>Panellets de candidats segons vendes. S'hi troba a faltar un «hi» o un «fa»

>El dret a votar en blanc

>també es presenten

>Els Verds-Ecologistes i Verds de Catalunya volen aconseguir a Barcelona tres escons

>Gallina Blanca

>Àngel o dimoni

>S'ha acabat el tripartit

>Zapatero promet lleialtat al nou govern

>Saura descarta un govern PSC-ICV perquè no tindrà prou escons

>Cultura de l'esforç

>ERC creu que cal un govern «sòlid» i no donarà suport puntual a cap partit

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.