| |||||
|
dimecres, 25 d'octubre de 2006 > El rescat dels peatges
La majoria dels partits aposten per la gratuïtat amb condicions d'algunes barreres, però cap d'ells arriba a proposar l'eliminació total dels peatges perquè seria insostenible econòmicamentV. PÉREZ. Barcelona A la proposta de pressupost de l'Estat per a l'any vinent hi ha una partida de 12 milions d'euros per recuperar peatges a la qual s'ha de sumar el fons de rescat de peatges aprovat l'any passat. Tot i l'existència d'aquest acord, que garanteix la gratuïtat pels usuaris habituals de peatges com els d'Alella, les Fonts, Mollet i el túnel del Cadí, els partits catalans han dedicat apartats específics en els seus programes a definir la seva posició en matèria de peatges. La majoria aposten pel rescat d'algunes barreres i també pel seu abaratiment, però cap d'ells arriba a proposar-ne de manera explícita l'eliminació total. A Catalunya hi ha actualment nou peatges de titularitat de la Generalitat i quatre més de titularitat de l'Estat. Els que depenen de la Generalitat són el del túnel del Cadí (1984), els tres de la C-16 Sant Cugat-Terrassa (1989), Terrassa-Manresa (1991) i els túnels de Vallvidrera i accessos (1991), el Barcelona-Montmeló de la C-33 i els quatre de la C-32 túnels del Garraf (1992), Sitges-Vendrell (1998), Montgat-Mataró (1995)i Mataró-Palafolls (1995). Tots, excepte l'últim tram de la C-31 i el de la C-33, que depenen d'Acesa, pertanyen a concessionàries com ara Tabasa, Autema, Aucat i Túnel del Cadí SA Concessionària. En alguns d'aquests peatges la Generalitat ja aplica descomptes als usuaris habituals que hi passin vuit o més vegades al mes. Les rebaixes van del 50 al 100%. És el cas del túnel del Cadí, el tram Sant Cugat-Terrassa de la C-16, el túnel del Garraf a la C-32 i el tram Barcelona-Montmeló a la C-33. Conscient que l'eliminació total dels peatges seria insostenible econòmicament, els partits proposen diferents mesures vinculades al fons de rescat. Així CiU proposa l'eliminació de les barreres de Rubí, Mollet i el Maresme i també per la supressió dels peatges troncals de les autopistes catalanes. El PSC es compromet a «abaratir substancialment» els peatges i garanteix que instarà les concessionàries «a fer una política comercial de descomptes per major ús» per tal d'aconseguir «un preu just i equilibrat vers l'usuari». ERC, a banda de plantejar també el rescat dels peatges de les Fonts, Mollet i el Maresme, aposta per l'elaboració d'un pla de rescat de peatges i per la creació d'un organisme mixt entre la Generalitat i les concessionàries amb l'objectiu d'abaratir i homogeneïtzar el preu per quilòmetre. El PP també insisteix en la desaparició de peatges com els de Mataró i les Fonts, i planteja la creació d'un abonament anual per utilitzar sense límits a totes les autopistes catalanes. I ICV-EA planteja la necessitat de renegociar les concessions perquè no siguin peatges financers sinó de mobilitat. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|