dissabte, 1 d'octubre de 2005 > L'acord econòmic solidari
Títol VI. Del finançament
EL PUNT.
Barcelona
+ Antoni Castells i Joan Ridao, parlant ahir al Parlament. Foto: A. PUIG
|
CiU i el PSC van diferir dijous a la nit en l'explicació del nou finançament pactat entre el tripartit i la federació que va permetre que ahir s'aprovés l'Estatut al Parlament. En el debat del títol VI de finançament, que es va aprovar amb els vots favorables del PSC, CiU, ERC i ICV-EA i el contrari del PP, el portaveu dels socialistes catalans, Miquel Iceta, va deixar clar que el sistema pactat «no és el concert» i s'adequa perfectament a la Constitució. El diputat de CiU Francesc Homs va discrepar i amb ironia va afirmar que «hi ha dos models: el pactat i el que acaba d'explicar». Interpretacions a banda, el cert és que «l'acord econòmic solidari», com s'ha batejat el nou finançament, combina aspectes de les propostes del tripartit i la federació nacionalista, i es basa en els principis que es detallen a continuació.
Relació bilateral
El finançament acordat entre el tripartit i CiU consagra la relació bilateral de la Generalitat i l'Estat en el capítol primer. Està prevista la creació, en el termini de mig any després de l'aprovació de l'Estatut, de la nova comissió mixta d'assumptes econòmics i fiscals Estat-Generalitrat, que substituirà la Comissió Mixta de Valoracions. El nou organisme bilateral estarà per sobre del Consell de Política Fiscal i Financera, on estan representades les 17 comunitats autònomes, i s'encarregarà de «la concreció, el desenvolupament, l'actualització i el seguiment del sistema de finançament» així com de «la canalització del conjunt de relacions fiscals i financeres de la Generalitat amb l'Estat».
Blindatge
El nou model també blinda el finançament català de possibles retallades per part del govern espanyol a partir de lleis estatals, ja que fixa que «en aplicació dels principis de proximitat i subsidiarietat» l'Estatut «és d'aplicació preferent en cas de conflicte normatiu amb la legislació de l'Estat».
Cent per cent dels impostos
Tal com volia CiU, el model pactat preveu que la Generalitat serà l'encarregada de recaptar i gestionar tots els impostos propis i de l'Estat que es paguen a Catalunya. Sobre aquests últims, el nou sistema atorga a la Generalitat «el rendiment de tots els tributs estatals suportats a Catalunya, que tenen la consideració de cedits».
Agència tributària pròpia
Es crea l'agència tributària catalana que s'encarrega de «la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció de tots els impostos suportats a Catalunya», tret dels de naturalesa local. El model acordat també assumeix la proposta de la federació nacionalista que aquest organisme es relacioni amb el seu homòleg estatal en termes de «col·laboració» a partir principalment de la signatura de convenis en comptes d'estar-hi «coordinada o consorciada», com volia el tripartit.
Aportació catalana a la hisenda estatal
És la nova definició que el tripartit i CiU han donat al que la federació denominava inicialment «quota de retorn». L'aportació catalana a la hisenda estatal es determinarà en la comissió mixta d'assumptes econòmics i fiscals Estat-Generalitat i inclou dos conceptes: el pagament a l'Estat pel finançament dels seus serveis i les seves competències, i la quota de solidaritat. Són dos aspectes que, malgrat sumar-se, es calculen de manera diferent, ja que mentre que el primer es fa a partir d'un percentatge per a l'Estat sobre els impostos cedits, la solidaritat es fixarà -com volia el tripartit- amb mecanismes d'anivellament.
Finançament local
La proposta fixa que la Generalitat té competències en finançament local i que el Parlament, a través de la llei d'hisendes locals de Catalunya, determinarà els criteris de distribució dels diners dels ajuntaments -tal com volien CiU i ERC-, que es farà a partir «dels principis, objectius o estàndards que fixi l'Estat».
|