Introducció

Aquesta exposició vol recordar la figura del mestre Celestin Freinet (1896­p;1966) en el centenari del seu naixement i als 30 anys de la seua mort.

L'exposició, centrada en les activitats i en els treballs dels i de les mestres del Moviment Cooperatiu d'Escola Popular del País Valencià, pretén mostrar l'enorme influència que aquest pedagog va exercir sobre els cercles pedagògics valencianistes d'ençà de la tercera dècada del segle XX.
La documentació que hi aportem n'és un testimoni clar. Amb ella no pretenem fer solament una mirada històrica, allò que volem és fer arribar als i a les visitants una reflexió d'allò que ha estat per a nosaltres el model d'escola valenciana, una escola on es puguen donar les condicions òptimes per al desenvolupament dels nostres xiquets i de les nostres xiquetes.

Allò que també volem és que aquesta exposició siga útil per als joves mestres i per als preocupats per l'educació al nostre País, per donar­p;los a conéixer alguns dels temes principals de la lluita portada a cap a l'escola valenciana en els darrers trenta anys, la seua gènesi i la seua història.
I, com no, a aquelles persones que comencen o començaran aquest ofici de mestre, transmetre'ls el sentit complex dels problemes amb què hauran d'enfrontar­p;se; la necessitat de sentir­p;se dins d'una història que es va iniciar amb anterioritat a ells, i de la qual els cal l'empremta i la saba que donaran plenitud a l'experiència que començaran.

Durant el curs 1933/34, el mestre Antoni Porcar i Candel realitzà a l'escola de Canet lo Roig (Baix Maestrat) el primer diari escolar "Ibèria" fet amb el sistema de tipus de cautxú, partint de les idees de Freinet.
En ell apareixen els primers textos valencians dels xiquets d'una escola rural.
Amb la publicació d'aquest diari comencen els intercanvis amb d'altres escoles del País, Catalunya i alguns pobles d'Espanya on s'aplicaven les tècniques Freinet. El 1935/36 Soler i Godes, mestre a l'escola pública de Sant Joan de Moró (Plana Alta), adquireix una impremta Freinet i comença a publicar el diari escolar "Sembra". També hi utilitza la tècnica del linòleum i confecciona els primers llibres de lectura redactats i il·lustrats pels propis alumnes. Com a membre de la Cooperativa Espanyola de la Impremta, intercanvia aquest diari amb d'altres escoles de la península.

L'1 d'abril de 1939 acabava oficialment la guerra d'Espanya i s'iniciava per als vençuts una dura repressió.
El col·lapse absolut que significava aquest fet per als mestres que seguien les ensenyances de Freinet no cal ni esmentar­p;lo.
Enric Soler i Godes, recordant aquells anys, ens deia tot parlant d'Antoni Porcar i el seu empresonament:
"Portat de la seua educació artística, salvà tresors de les esglésies, els gestors de les quals, absurdament, el portaren a la presó. Una nit es presentà a ma casa demanant refugi. Hi va quedar-se. Al matí següent marxà i ja no vaig saber res més d'ell. Jo vaig ser exiliat a Santander durant cinc anys. Un dia vaig rebre la trista nova del seu traspàs. Antoni Porcar i Candel havia mort".

Altres mestres anaren a l'exili a Mèxic, alguns com Serafí Salort propicià, des d'allí, la col-laboració d'Enric Soler, en les revistes catalanes de l'exili.

El 1949, González Martí convencé Carles Salvador perquè l'ajudés en la gestió de Lo Rat-Penat. Es muntà el primer curs d'ensenyament del valencià, llengua oral i per correspondència. Una altra vegada, tornaria a agrupar un colla de mestres, entre ells Soler i Godes, que començaren a treballar per la consolidació de la normativa aprovada a Castelló de la Plana, l'any 1932 i per l'alfabetització en la llengua pròpia dels valencians en els anys de la Postguerra.

Anys després, 1964, alguns mestres trobàrem dins Lo Rat-Penat un lloc d'acollida per a les nostres inquietuds envers l'escola valenciana. Comencem a publicar "ESCOLA", butlletí de la Secció de pedagogia de Lo Rat Penat. Organitzem trobades, estatges, i, un dia, el mestre Soler i Godes descobreix que a les nostres classes també aplicàvem les tècniques Freinet. És aleshores quan dues generacions troben un vincle comú: sense saber­p;ho, els mestres valencianistes dels anys 30 i els 60 havíem triat el mateix ideari pedagògic.