Opinió
-
Ernest Sena: 'Una lectura sorprenent'
Ernest Sena
05.10.2012
-
Ernest Sena: El millor crèdit
Ernest Sena
20.09.2012
-
Ernest Sena: 'Independència i coeficients'
Ernest Sena
06.09.2012
-
Ernest Sena: La crisi, cinc anys després
Ernest Sena
24.08.2012
-
Mortes les caixes, visca la banca pública
Ernest Sena
12.07.2012
-
Ernest Sena: Gestionant la crisi: tres perles
Ernest Sena
02.07.2012
-
Arnau Queralt: 'Després de Rio+20, continuem treballant'
Arnau Queralt
26.06.2012
-
Ernest Sena: 'Els petits inconvenients i les greus conseqüències'
Ernest Sena
12.06.2012
-
Nacionalitzar la banca
Ernest Sena
30.05.2012
-
Ernest Sena: El greuge valencià
Ernest Sena
09.05.2012
-
Ernest Sena: 'L'FMI sempre l'erra'
Ernest Sena
19.04.2012
-
Cop d'estat a l'autonomia local
Ernest Sena
02.03.2012
-
Josep Domingo-Ferrer: 'Viure sense Google és realment difícil'
Josep Domingo-Ferrer
01.03.2012
Ernest Sena
14.12.2011
Ernest Sena: 'La banca no paga'
La banca no paga la compra, reestructuració ordenada en terminologia oficial, del banc CAM pel Banc Sabadell. Tot i el que han publicitat la majoria de mitjans editats a Madrid, la banca no paga al Sabadell aquest sanejament. Qui paga, doncs? En primer lloc, pagaran alguns clients de la CAM; en segon, els clients de tota la banca, CAM i Sabadell inclosos, de forma indirecta i, en darrer, podria acabar pagant el contribuent.
L’operació és relativament senzilla: el FROB (Fons de reestructuració ordenada bancària) ven el banc CAM al FGD (Fons de garantia de dipòsits en entitats de crèdit) per 5.249 milions d’euros, recuperant el que hi havia posat i traspassant a l’adquirent els compromisos pendents. Per tant, el FROB ni guanya ni perd. A continuació, el FGD vendrà la CAM al Banc Sabadell per un euro, perdent així tota la seua aportació menys l’euro. A més, el FGD assumirà el 80% de les pèrdues que generi la cartera immobiliària de la CAM els propers 10 anys, estimada ara, aquesta pèrdua, en 1.200 milions d’euros.
El 75% dels recursos del FROB venen del pressupost de l’Estat; l’altre 25%, del FGD. Com que no perd, els recursos públics no es veuen afectats ara. El FROB és una entitat mixta, Estat i banca, del sector públic que té per finalitat única gestionar els processos de reestructuració d’entitats de crèdit i contribuir a reforçar els seus recursos propis. És a dir, la seua única preocupació és la solvència de bancs i caixes, fent-hi les aportacions dineràries que calgui per mantenir-la.
El FGD té una dotació actual de 6.500 milions d’euros i pot arribar a perdre 6.449 en aquesta operació; 5.249 segurs, ja. Caldrà fer una ampliació de la dotació de forma immediata, en detriment de l’activitat creditícia. Els recursos del FGD venen exclusivament de bancs, caixes i cooperatives de crèdit. Això ha permès dir que la banca paga el rescat de la CAM. Però no és ben bé així per dues raons. Primera, perquè els recursos ja no són de la banca sinó del FGD. No és una qüestió de noms. I no ho és perquè, segona raó, aquests recursos ja no són de lliure disposició per la banca, tenen una finalitat molt concreta: garantir als dipositants i als titulars de valors (accions, obligacions) confiats a les entitats de crèdit la seua recuperació fins als límits establerts en cas de fallida de l’entitat. El FGD també pot ocupar-se de la solvència i el funcionament d’entitats i sistema creditici, però l’objecte primigeni i principal és la garantia dels dipositants.
Així, doncs, si no paga la banca, qui paga el forat generat pels administradors i gestors de la CAM? Aquests? A ben segur que no; no estava previst enlloc. Primer, a manca d’accionistes, pagaran –ja han pagat, de fet—alguns dels seus clients, al voltant de 50.000 es calcula, aquells que al seu dia van adquirir quotes participatives, el més semblant a unes accions d’una societat que no té accionistes com és una caixa d’estalvis, i que no s’han desfet d’elles abans de que deixessin de tenir cap valor econòmic significatiu, segons expressió afortunada del president del Sabadell.
Segon, paga el FGD que es queda pràcticament sense recursos i, per tant, qui perd és la garantia de tots els clients, dipositants de diners i de valors, de tot el sistema creditici, els quals, en el context actual, queden sense la més mínima protecció directa. Les entitats de crèdit hauran de refer ràpidament la dotació del FGD, prevista fins el 2 per mil dels dipòsits garantits, en el moment en que no els sobren precisament recursos per a recapitalitzar-se i en el que la manca de crèdit a empreses i famílies impedeix la recuperació de l’activitat econòmica.
La llista no s’acaba ací: el contribuent podria acabar pagant. En darrera instància, l’Estat és el garant del FGD. És a dir, si el FGD no pogués complir els seus compromisos amb la clientela bancària, ho hauria de fer l’Estat, els diners públics. Tant de bo no s’arribi a donar aquesta situació. El govern central ha traspassat al FGD, apropiant-se’l, els compromisos que no ha pogut complir mitjançant el FROB. Compliria si el FGD no estigues en condicions de fer-ho? Potser seria una fórmula per a recuperar una part de l’innominable espoli fiscal del país.
Ernest Sena, economista. Ha estat síndic a la Sindicatura de Comptes de Catalunya i director general de l’Institut Català de Finances
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015












