Opinió
-
Catalonia: Counting on translation
Marc Pomerleau
06.03.2014
-
What could the EU gain from an independent Catalonia?
Aleix Sarri
12.02.2014
-
Canviar Espanya: un projecte fracassat
Miquel Gil
28.01.2014
-
Changing Spain: a failed project
Miquel Gil
27.01.2014
-
Ulster Unionism’s on defensive over Scotland – but threats won’t win argument
Peter Geoghegan
15.01.2014
-
Albert Camus (Sintes): menorquí, francès d’Algèria
Josefina Salord
07.11.2013
-
Què fa por a Europa de la independència de Catalunya?
Aleix Sarri
20.09.2013
-
Guerra a Síria? Breu guia per al debat
Jordi Armadans
30.08.2013
-
Blavers: contra Catalunya i contra tantes altres coses
Jéssica Albiach
16.05.2013
-
Com podem evitar el vet d'Espanya contra Catalunya a la UE?
Aleix Sarri
10.05.2013
-
La catalanitat cultural i lingüística de la Menorca colonial del segle XVIII
Josefina Salord
11.04.2013
-
La pau d’Utrecht
Joaquim Albareda
11.04.2013
-
Canvis econòmics i socials en la Menorca britànica
Miquel Àngel Casasnovas
11.04.2013
Ernest Sena
12.07.2012
Mortes les caixes, visca la banca pública
Les caixes d’estalvi han deixat d’existir com a entitats financeres, amb l’honrosa excepció de les d’Ontinyent i de Pollença, a les quals cal desitjar llarga vida i esperar que hagin après de l’experiència de les col·legues. En tenim quatre (Penedès, Pensions i l’absorbida Girona i Sa Nostra) de convertides en banc i en disposició de superar la tempesta. De la resta, quatre més (CAM, Manlleu, Sabadell i Terrassa), també transformades en banc, han estat intervingudes per l’estat, sanejades i venudes a un altre banc per un preu simbòlic. I les cinc últimes (Bancaixa, Catalunya, Laietana, Manresa i Tarragona) formen part de dos bancs també intervinguts i pendents de sanejament, de recapitalització i de solució de futur.
Les caixes van néixer, amb criteris del XIX, per promoure l’estalvi entre les classes populars, les quals havien de beneficiar-se, directament i indirecta, dels resultats obtinguts. Una gestió en general correcta va permetre d'ampliar-ne la presència i l’activitat financera durant tot el segle XX. En aquest procés de creixement les caixes van descobrir-se una vocació bancària; van voler actuar com qualsevol banc, sense cap més limitació. I ho van aconseguir.
Però, tot i les adaptacions fetes, en l'estatut jurídic de les caixes hi havia un punt feble: no tenien propietari. Els administradors i gestors no havien de retre comptes ni als accionistes ni als mercats.
Aquesta feblesa va suplir-se, teòricament, amb una normativa que atorgava a les respectives institucions d’autogovern un gran marge d’actuació. Però el remei no ha funcionat. Totes les nostres caixes han viscut, en la darrera etapa de la seua història, un procés caracteritzat per l’intervencionisme polític en els òrgans de govern, la gestió subordinada en bona part a les directrius polítiques i a la deficient supervisió del Banc d’Espanya en relació amb la solvència i l’estabilitat financera i de les autoritats autonòmiques quant a la governança. A més, el context general afavoria la concentració i la uniformitat institucionals i facilitava l’oligopoli, i la crisi s’ha aprofitat per recentralitzar i eliminar instruments no controlats directament pel govern central.
Ben poques entitats han superat amb èxit aquesta situació adversa. En tot cas, potser cal repetir-ho: ja no hi ha caixes al mercat, ara tot són bancs, amb la doble i limitada excepció esmentada. La tria ja s'ha fet i no porta enlloc mirar de definir i de trobar noves atribucions per a allò que no existeix. La qüestió és una altra: hi ha pendent de fer viables dos grans bancs intervinguts, l’un d’arrel catalana i prou i l’altre amb un fort empelt valencià.
Un cop intervinguts, Bankia i Catalunya Banc ja no poden fer fallida; l’estat espanyol no els pot deixar caure a l’estil Lehman Brothers. Fer-los viables, netejar l’actiu i refer el passiu, requerirà uns 40.000 milions d’euros que vindran, si finalment es tanca l’operació, del fons europeu, que s’haurà de tornar en quinze anys amb els interessos corresponents.
Què se n'ha de fer, dels dos bancs ja en camí de tornar a la normalitat? El préstec europeu no fixa la resposta, tot i que manifesta unes preferències: una transferència al sector privat en el termini més breu possible, bé mitjançant una liquidació ordenada bé a través d'una subhasta. Si s’executa aquesta opció en el termini de tres anys a cinc, el resultat serà un regal al sector privat, amb l’augment de l’oligopoli bancari, i la socialització de les pèrdues, a càrrec del contribuent.
Aquesta no és l'única opció possible. Els dos bancs poden ser transferits al sector privat, amb greu perjudici per a la societat, o al sector públic, on de fet ja són i convertir-se així en la banca pública que el sistema financer necessita per tal de moderar i corregir els comportaments del mercat, cosa que la crisi ha demostrat que era ben necessària.
La pèrdua generalitzada de confiança en els governs i la recent experiència de les caixes no faciliten l’exercici d’aquesta opció. Una banca pública eficient és possible, també en aquest país, igual que ho és en moltes altres economies de mercat. L’opció de la banca pública no és, o no és únicament ni primerament, una opció ideològica: en aquests moments, amb el cost que la crisi té per a la societat, és una exigència d’equitat.
Atesa la magnitud del problema i la intervenció realitzada, les institucions estatals haurien d’establir les bases d’una nova banca pública i transferir-ne la gestió a les institucions d’autogovern corresponents com més aviat millor.
La nova banca pública hauria de ser una banca: universal, amb possibilitat de realitzar tota mena d'operacions bancàries, d'acord amb la vocació i les directrius emanades de les institucions d’autogovern responsables, i amb l'única limitació de l’àmbit territorial d’actuació; independent de tota intervenció política en les decisions dels administradors i gestors, tots professionals de provada rectitud i eficàcia, sotmesos a una estricta normativa de governança; solvent sense apel·lació ni suport del pressupost públic, sense ànim de lucre i amb prou excedents per a garantir la solvència pròpia i tornar a la societat l’esforç inversor realitzat; i transparent, de manera exquisida, amb tota la clientela i sotmesa al control dels poders públics en seu parlamentària, als quals haurà de retre comptes, sotmetre'ls la gestió i adaptar les línies estratègiques d’actuació.
És una evidència inqüestionable: les caixes d’estalvi han deixat d’existir. Aquesta nova banca pública és l’oportunitat de salvar-ne una part, en benefici de tota la societat. No n’hi haurà mai més cap.
Ernest Sena, economista, ex-síndic de la Sindicatura de Comptes de Catalunya i ex-director general de l’Institut Català de Finances
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015












