| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 19 d'abril de 2024


diumenge, 25 de gener de 2009
>

La caiguda d'arbres i tanques a les vies fa tallar bona part de la xarxa de Renfe i FGC

El cúmul de línies afectades va impedir l'ús de busos alternatius i el metro del Vallès va restar paralitzat tota la jornada

EMILI AGULLÓ. Barcelona
Per esmentar les afectacions del temporal sobre la xarxa ferroviària de rodalies, seria més fàcil dir que només se'n van salvar la C1 de Renfe, el servei dels FGC a la ciutat de Barcelona i la línia del Llobregat-Anoia fins a Olesa i Vallbona d'Anoia. Grans ciutats com Sabadell, Terrassa, Rubí, Cerdanyola, Vilafranca, Granollers i Manresa van restar incomunicades amb la capital per via fèrria durant tota la jornada. A Sabadell i Terrassa, centenars de passatgers van quedar sense alternatives perquè FGC només va habilitar busos per a Sant Cugat i els 20 autocars que Renfe va aconseguir mobilitzar a Catalunya eren totalment insuficients. L'empresa argumentava que tampoc podia garantir la seguretat del transport per carretera a causa del vent, amb el consegüent estupor dels viatgers.


 Foto: E.A.

+ A dalt, desenes de viatgers bloquejats a l'estació de Sabadell-Sud esperen un autobús urbà, ahir al migdia. A baix, a la dreta, diversos trens de Rodalies Renfe estacionats a la platja de vies per no bloquejar la línia. I a l'esquerra, la informació que trobaven els passatgers a Sabadell-Estació, dels FGC. Foto: E.A.

 Foto: E.A.

El fet que ahir fos dissabte i no un dia feiner va fer menys greu el caos, però el vent va deixar milers d'usuaris del transport públic amb poques més alternatives que recórrer al taxi o al vehicle privat. La jornada va començar amb retards en la circulació de les línies C3 (Barcelona-Vic-Ripoll) i C4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa). Però es va començar a complicar cap al migdia. A Renfe, només la línia de Mataró (C1) va funcionar amb normalitat relativa, ja que la companyia va fixar la velocitat màxima en 60 quilòmetres per hora per raons de seguretat. Els cops de vent van tombar més arbres sobre les catenàries i tanques metàl·liques, i a Terrassa un tècnic d'infraestructures d'Adif explicava que havia vist com es desprenia la xemeneia d'un bloc de pisos.



EL VALLÈS OCCIDENTAL, AÏLLAT
La situació més greu, però, es va produir a les cocapitals del Vallès Occidental, Sabadell i Terrassa, que tenen més de 400.000 habitants i van quedar, en cosa de minuts, sense connexió ferroviària amb Barcelona. Els primers problemes van començar a l'estació de la línia dels FGC a Baixador de Vallvidrera, amb la caiguda d'un arbre que va bloquejar l'enllaç amb Barcelona. I paral·lelament, al ramal entre Sant Cugat i Sabadell, diversos pins arrencats pel vendaval a Sant Quirze van fer aconsellar la suspensió del servei entre Sarrià, Sant Cugat, Sabadell i Terrassa. Els santcugatencs van disposar d'un servei alternatiu d'autobús per autopista fins a Sarrià. Però la companyia no va trobar cap fórmula per cobrir els itineraris fins a Rubí, Terrassa i Sabadell. «El servei està suspès», indicava el responsable de Sabadell Estació als viatgers que s'hi adreçaven. Un passatger desplegava la bicicleta portàtil i lamentava no haver agafat el cotxe.

Pel que fa a la C4 de rodalies de Renfe, després de múltiples aturades, l'empresa va donar l'ordre que diversos combois retinguts en el tram de Cerdanyola tornessin enrere cap a Sabadell i Terrassa carregats de passatgers. No els va quedar cap altre remei que baixar a les estacions d'origen, mentre els trens s'estacionaven en les platges de vies de Sabadell Sud i Terrassa Centre.

Alguns viatgers van quedar-se dins dels trens esperant la represa del servei, però amb el pas de les hores van anar sortint al carrer. Demanaven informació, i només rebien com a resposta que el servei restava totalment suspès fins a nou avís. Tampoc hi havia autobusos garantits. A Sabadell Sud, una viatgera afectada, l'Alejandra, explicava que havia sortit de Terrassa abans de les 11 per pronunciar una conferència a Barcelona a les 12.45. A les 14 h continuava bloquejada a Sabadell, i explicava que mentre els deien a les andanes «que arribarien busos al cap d'una estona» dos autocars havien carregat 100 passatgers cap a Barcelona. Però al cap d'una hora ja no havien vist cap més vehicle. El periple de la Mari Carmen, una altra viatgera d'un tren regional, procedent de Tàrrega i amb destinació a Cerdanyola, tenia un final més feliç cinc hores després amb l'arribada en cotxe de la seva filla per completar els quatre quilòmetres que li restaven de trajecte.

A les dues cocapitals, l'únic transport públic alternatiu eren els serveis de bus (cada 30 minuts) cap a Barcelona. Ni FGC ni Renfe no van posar autobusos de reforç. I la companyia estatal argumentava que la ventada dificultava el transport per carretera. Els usuaris, més aviat, s'indignaven.



20 BUSOS PER A TOT UN PAÍS
Un portaveu de Renfe explicava més tard que només havien trobat 20 autocars, i que no podien mobilitzar un dispositiu semblant al provocat pels esvorancs de les obres del TAV a Bellvitge, quan van contractar vehicles de tot l'Estat. Renfe explicava que havia habilitat serveis alternatius entre Puigcerdà i Ribes de Freser –on un tren havia quedat atrapat en un túnel– i entre Terrassa i Manresa. Però tampoc hi havia circulació ferroviària a la C2 –cap a Granollers i Sant Celoni–, a la C4 Sud –fins a Vilafranca i Sant Vicenç de Calders–, ni a la C7 –fins a Martorell per Sant Cugat i Rubí–. Les línies de l'aeroport (C10) i Vilanova i la Geltrú (C2 Sud) van quedar suspeses durant una hora, però s'hi va reprendre el servei a les 13.15 h, segons Renfe.

RETORN LENT A LA NORMALITAT
A la tarda, de mica en mica Renfe va restablir el trànsit a les línies de Granollers i Portbou (18.15h) i la C4 cap a Manresa i Vilafranca (19.15h), tot i que al tram entre Cornellà i Molins se circulava encara en via única.

Pel que fa als FGC, el director de Transport Terrestre de la Generalitat, Manel Villalante, explicava al vespre que hi havia un total de 17 arbres caiguts entre el metro del Vallès i els ramals de Manresa i Igualada, que 122 operaris hi havien treballat al llarg de la jornada però que encara restaven trams de catenària per reparar. Villalante esperava que avui, diumenge, des de l'hora d'obertura del servei els trens ja circulessin amb total normalitat, després que l'empresa havia començat a fer-hi proves al llarg de la nit amb trens sense passatgers.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Quatre nens moren a Sant Boi sepultats sota la runa del pavelló on es refugiaven del vent

>«Molts no han vingut a entrenar perquè feia molt mal temps»

>«Al barri coneixem tots els nens»

>«M'han lliurat el meu nét de vuit anys sa i estalvi»

>«El meu fill s'ha salvat perquè s'havia deixat el guant»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.