| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 16 de desembre de 2025


dissabte, 5 de gener de 2008
>

Retards de fins a dues hores per una avaria en un catenària instal·lada fa dos mesos

La incidència va obligar a tallar durant set hores una de les vies de Rodalies entre Bellvitge i Sants

F. ESPIGA. Barcelona
Els bons desitjos que els usuaris de Rodalies poguessin tenir perquè el 2008 porti una normalització del servei han quedat temporalment enterrats després de dos dies de despropòsits. La d'ahir va ser una jornada especialment conflictiva. A les 6.42 del matí una catenària instal·lada tot just fa dos mesos entre Bellvitge i Sants va patir una avaria després que fallés el seu sistema d'ancoratge. A partir d'aquí, el caos. Durant set hores una de les dues vies del tram va quedar inutilitzada, fet que va provocar una cascada de retards a totes les línies de Rodalies –en alguns casos van arribar fins a les dues hores–, i les de mitjana i llarga distància que circulen pel sector sud de Barcelona. Davant d'aquest panorama, Adif reforçarà els controls sobre la catenària d'aquest conflictiu tram.


 Foto: GABRIEL MASSANA

 Foto: GABRIEL MASSANA

+ Usuaris de Renfe utilitzant els autobusos a l'aeroport i reclamant informació a l'estació de Sants. Foto: GABRIEL MASSANA

L'alarma va saltar a les 6.42 del matí. Segons el full d'incidències a què ha tingut accés aquest diari, a aquella hora es va produir «una desconnexió a la via 2 del trajecte entre Bellvitge i l'estació de Sants», concretament a l'altura del punt quilomètric 647/286. L'avaria es va localitzar a la catenària. Es dóna la circumstància que va ser col·locada tot just fa dos mesos aprofitant la interrupció del servei de Rodalies en aquest tram ja maleït. Segons va explicar ahir Juan Pastor, director a Catalunya de Cobra, l'empresa instal·ladora de sistemes d'electrificació de la xarxa ferroviària, els ancoratges químics que es fan servir per falcar la catenària van fallar, sense que se sàpiga exactament el perquè. L'opció del sabotatge, d'entrada, està descartada. A l'expectativa dels resultats de les anàlisis a què se sotmetrà la peça avariada, ahir a la nit mateix es van reforçar els sistemes de subjecció de la resta de la xarxa per evitar noves contingències.

L'avaria va obligar a tallar una de les vies, circumstància que va provocar un efecte en cadena que es va traduir en retards en totes les línies de Rodalies. Així, a les 7.40 del matí ja es va anul·lar el servei ferroviari fins a l'aeroport, que es va haver de fer en 26 autocars que sortien de les estacions de Sants i de França. Els combois de la línia 1 que tenien el seu inici o final a Molins de Rei van ser desviats cap a l'estació de França, mentre que els de la línia 7 van passar a tenir el seu punt de sortida i arribada a Montcada Bifurcació. Des d'aquest punt es podia fer l'enllaç amb la línia 4, que també va acumular greus retards durant tot el matí. Els trens de llarga i mitjana distància també van resultar afectats, ja que els que anaven a Barcelona van ser desviats entre Sants i Sant Vicenç de Calders a través de Vilafranca. Tot i que Adif va informar, al llarg de tot el matí, que els retards oscil·laven entre els 20 i els 40 minuts, alguns usuaris –especialment els de la C-2 entre el Garraf i Granollers– feien créixer la dada fins a la hora i mitja o les dues hores.

A les 13.45 hores es va poder recuperar la tensió elèctrica a la via tallada, amb la qual cosa es va poder establir la circulació de trens. El director executiu de manteniment d'infraestructura d'Adif, Luis López, va assegurar ahir que les set hores que van fer falta per reparar la catenària eren un temps prudencial «ja que s'ha de diferenciar entre les feines pròpiament dites, i tota la gestió del trànsit ferroviari que cal fer perquè els operaris puguin treballar». També va explicar que la incidència de dijous a Montcada té el seu origen en una peça d'una catenària que es va fer malbé. Per què? Ara per ara també és un misteri.

Pel director de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, Antonio Fernández, el fet que ambdues avaries afectin la catenària no és mala sort. Simplement «casualitat».



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Una hora d'espera per fer un viatge de set minuts en tren

>«Estem perdent temps i diners»

>Foment escenifica l'inici de la posada a punt del TAV al corredor de Sants

>El conductor detingut, en llibertat

>El caos d'infraestructures fa disparar la insatisfacció política a tocar del 61%

>Una avaria en una catenària nova provoca greus retards a tota la xarxa ferroviària catalana

>Sort que no vénen amb tren

>Sort que no vénen amb tren

>Sort que no vénen amb tren

>Sort que no vénen amb tren

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.