L'alarma va saltar a les 6.42 del matí. Segons el full d'incidències a què ha tingut accés aquest diari, a aquella hora es va produir «una desconnexió a la via 2 del trajecte entre Bellvitge i l'estació de Sants», concretament a l'altura del punt quilomètric 647/286. L'avaria es va localitzar a la catenària. Es dóna la circumstància que va ser col·locada tot just fa dos mesos aprofitant la interrupció del servei de Rodalies en aquest tram ja maleït. Segons va explicar ahir Juan Pastor, director a Catalunya de Cobra, l'empresa instal·ladora de sistemes d'electrificació de la xarxa ferroviària, els ancoratges químics que es fan servir per falcar la catenària van fallar, sense que se sàpiga exactament el perquè. L'opció del sabotatge, d'entrada, està descartada. A l'expectativa dels resultats de les anàlisis a què se sotmetrà la peça avariada, ahir a la nit mateix es van reforçar els sistemes de subjecció de la resta de la xarxa per evitar noves contingències.
L'avaria va obligar a tallar una de les vies, circumstància que va provocar un efecte en cadena que es va traduir en retards en totes les línies de Rodalies. Així, a les 7.40 del matí ja es va anul·lar el servei ferroviari fins a l'aeroport, que es va haver de fer en 26 autocars que sortien de les estacions de Sants i de França. Els combois de la línia 1 que tenien el seu inici o final a Molins de Rei van ser desviats cap a l'estació de França, mentre que els de la línia 7 van passar a tenir el seu punt de sortida i arribada a Montcada Bifurcació. Des d'aquest punt es podia fer l'enllaç amb la línia 4, que també va acumular greus retards durant tot el matí. Els trens de llarga i mitjana distància també van resultar afectats, ja que els que anaven a Barcelona van ser desviats entre Sants i Sant Vicenç de Calders a través de Vilafranca. Tot i que Adif va informar, al llarg de tot el matí, que els retards oscil·laven entre els 20 i els 40 minuts, alguns usuaris especialment els de la C-2 entre el Garraf i Granollers feien créixer la dada fins a la hora i mitja o les dues hores.
A les 13.45 hores es va poder recuperar la tensió elèctrica a la via tallada, amb la qual cosa es va poder establir la circulació de trens. El director executiu de manteniment d'infraestructura d'Adif, Luis López, va assegurar ahir que les set hores que van fer falta per reparar la catenària eren un temps prudencial «ja que s'ha de diferenciar entre les feines pròpiament dites, i tota la gestió del trànsit ferroviari que cal fer perquè els operaris puguin treballar». També va explicar que la incidència de dijous a Montcada té el seu origen en una peça d'una catenària que es va fer malbé. Per què? Ara per ara també és un misteri.
Pel director de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, Antonio Fernández, el fet que ambdues avaries afectin la catenària no és mala sort. Simplement «casualitat».