| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


diumenge, 15 de juliol de 2007
>

Catorze finques incompleixen la llei perquè tallen els camins de ronda de la Costa Brava

Bona part dels senders estan mal conservats i l'Estat i la Generalitat volen arreglar-ne 11 quilòmetres abans del final d'any

ORIOL MAS. Girona
A la Costa Brava hi ha actualment 14 finques que incompleixen la llei estatal de Costes, ja que tallen els camins de ronda i hi impedeixen el lliure trànsit de persones que estableix la llei per davant de tot el litoral. Alguns d'aquests casos estan en via de solució, com ara la base militar de l'Escala i el Club Med, mentre que d'altres –sobretot finques particulars– estan en via morta perquè els propietaris n'han tancat l'accés. A part d'aquests catorze punts, hi ha molts altres trams de camins que es troben en molt mal estat de conservació, i d'altres fins i tot han desaparegut. El valor paisatgístic, patrimonial i turístic dels camins de ronda n'ha propiciat una recuperació els últims temps, i l'Estat i la Generalitat tenen previst arreglar-ne 11 quilòmetres més abans del final d'any.


El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té previst destinar 5 milions d'euros a la recuperació i adequació d'uns 14 quilòmetres de camins de ronda a la Costa Brava durant els pròxims anys, que se sumen als que s'han desenvolupat els últims anys. Tot i això, només hi ha 6,5 quilòmetres d'obres amb data d'inici confirmada, ja que la resta de projectes estan pendents que els ajuntaments o el Departament de Medi Ambient en formalitzi els tràmits, com ara les expropiacions. Per la seva banda, el Ministeri de Medi Ambient vol començar a executar cap a 5 quilòmetres aquest any, amb una inversió de més d'un milió, i aquest any ha acabat un dels projectes en marxa, el que uneix el port de Sant Feliu de Guíxols amb la platja de Sant Pol. Però la Direcció General de Costes ha redactat ja projectes en altres trams –com ara entre cala Senià de Palamós i cala el Golfet de Calella o entre Tamariu i Aigua Xelida, segons han confirmat al senador d'ERC Miquel Bofill en preguntes que aquest va fer al Senat–, si bé ara està pendent que els municipis tirin endavant els tràmits expropiatoris de terrenys.



ESTATS DE CONSERVACIÓ


Segons la llei de Costes, ha de ser possible anar caminant arran de tot el litoral, de manera que no hi hauria d'haver cap impediment per fer la Costa Brava de Blanes a Portbou a peu. En alguns casos els camins s'han remodelat recentment, i estan en perfecte estat complint tota la normativa. En d'altres, són camins que s'han fet servir des de fa anys i es conserven bastant o molt bé, i que a la pràctica fan les funcions de camí de ronda. Molts trams, però, estan completament abandonats, o són gairebé inexistents. Part d'aquests casos són perillosos per les condicions del terreny, com es va demostrar el 2005 amb el cas de Neus Casellas, una noia de Palafrugell que va morir després de caure per un penya-segat.
Juntament amb els trams tancats per propietaris, les esllavissades són l'altra gran barrera per poder recórrer la Costa Brava de dalt a baix. Hi ha casos en punts com ara Sant Feliu de Guíxols i Sant Antoni de Calonge, on el terreny ha cedit i ha eliminat el camí de ronda que hi havia. Entre esllavissades i trams tancats, hi ha cap a una vintena de llocs on no es pot passar, si bé molts camins estan en tant mal estat que són gairebé intransitables.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Amics Unesco, el motor

>Les rondes de vigilància de la Guàrdia Civil en la postguerra

>Les expropiacions són el problema dels municipis per refer els camins

>Catorze finques tallen il·legalment camins de ronda de la Costa Brava

>«Qui tanca els camins demostra egoisme»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.