La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va anunciar ahir que els trens d'alta velocitat (TAV) que uneixen el Camp de Tarragona amb la capital de l'Estat arribaran als 300 quilòmetres per hora a partir del 7 de maig, vint quilòmetres més que ara. D'aquesta manera, l'enllaç entre Madrid i Barcelona que es preveu que entri en funcionament a finals d'any permetrà connectar aquestes ciutats en dues hores i mitja. Els responsables de Renfe van avançar que estan sospesant «introduir la circulació d'un comboi cada hora entre les dues capitals» i «establir aliances puntuals amb companyies aèries per tal de vendre bitllets de manera conjunta».
Pel que fa a l'arribada de l'alta velocitat a la capital de Catalunya, Álvarez va reiterar que «la connexió entre Madrid i Barcelona serà una realitat a finals del 2007» i que aquesta «permetrà unir les dues destinacions en aproximadament dues hores i mitja». Es tracta, doncs, d'una important disminució de la durada dels recorreguts que pot convertir el TAV en un competidor òptim de l'avió; ja que, a més, en acabar l'any hi haurà un total de 17 capitals de província de l'Estat espanyol que estaran connectades a la línia de manera directa.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va ser un dels molts representants del govern que ahir van valorar positivament l'anunci dut a terme per la titular de Foment. Tot i això, va deixar clar que «des de la Generalitat es treballa per aprofitar al màxim aquesta línia amb la finalitat que no només serveixi de manera estricta per a l'alta velocitat, sinó també per als trens regionals que han d'unir totes les capitals del país». «El que cal és iniciar el procés de transferència dels combois amb origen i destinació a Catalunya en els termes que determina l'article 169 de l'Estatut». Precisament, va recordar que el traspàs en la gestió dels rodalies s'inclourà en la primera reunió de la comissió bilateral que es farà el pròxim 16 d'abril a Barcelona, amb l'objectiu de «crear la ponència que iniciï els treballs per negociar la transferència».
Un dels portaveus de Renfe a Catalunya va afirmar que l'increment a 300 km/h ha estat possible gràcies a la gradual posada en servei dels diferents nivells del sistema de seguretat i senyalització ERTMS. També va subratllar, però, que l'augment significarà la posada en marxa d'una nova oferta comercial que pot incloure reajustaments horaris.